قله کلون بستک

kloun bastak e1656303594670

قله کلون بستک یکی از در دسترس ترین قلل البرز مرکزی به ارتفاع ۴۱۸۰ متر می باشد. این کوه در شمال منطقه دربند سر واقع شده است. نزدیکی آن به گردنه دیزین باعث میشود که محلی مناسب برای یک صعود آسان به ارتفاع بالاتر از ۴۰۰۰ متری باشد. همچنین از آن برای هم هوایی صعود به دماوند به خصوص در فصول گرم سال استفاده میشود.

کلون بستک کجاست؟

قله کلون بستک در استان تهران و منطقه دیزین واقع شده است. از نظر تقسیم بندی کوهستانی این کوه در البرز مرکزی قرار دارد. بهترین نقطه برای دسترسی به کلون بستک گردنه دیزین در مجاورت پیست دیزین می باشد. برای رسیدن به گردن باید از طریق جاده فشم به شمشک مسیر را ادامه داده تا به گردنه دیزین برسید. دقیقا نرسیده به گردنه دیزین در سمت راست یک جاده خاکی کوتاه وجود دارد که شما را به پای کار کلون بستک خواهد رساند.

کلوم بستک یا کلون بستک؟

در مورد نام این کوه باید اشاره کرد که گاها از ترکیب کلوم بستک استفاده می شود که با توجه به منابع و کتب موجود، واژه کلوم بستک غلط است. کلون در فرهنگ معین به قفل چوبی قدیمی اشاره دارد.

ارتفاع قله کلون بستک (۴۱۸۰ متر)

ارتفاع قله کلون بستک در منابع مختلف بین ۴۱۵۶ تا ۴۲۰۰ متر ذکر شده است. بیشترین تاکید ارتفاع و آنچه روی تابلوی قله ذکر شده ۴۱۸۰ متر می باشد.

قلل مجاور

از سایر قلل که در مجاورت کلون بستک قرار دارند، میتوان به سرکچال و سیچال اشاره نمود. قله سی چال که دسترسی آن نیز از گردنه دیزین میباشد، در بالاترین نقطه پیست اسکی دیزین واقع شده است. ارتفاع این قله ۳۷۲۹ متر میباشد.

پس از صعود به قله کلون بستک و در سمت راست یا غرب این کوه خط الراس کلون بستک سرکچال قرار دارد که مسیر اتصال این کوه به سه قله سرکچال است.

مسیرهای صعود به قله کلون بستک

چند مسیر صعود برای این کوه به طور معمول استفاده میشوند:

  • مسیر گردنه دیزین به قله یا یال جنوبی : که پر رفت و آمدترین مسیر و کوتاه ترین راه میباشد.
  • مسیر یال غربی که از روستای دیزین شروع شده و در میانه مسیر قدری دست به سنگ دارد.
  • مسیر در سمت یال شمالی و شمال غربی کوه که تقریبا از کف دره دریوک آغاز میشود و معمولا بسیار کم تردد است.
  • به علاوه مسیرهای بالا در فصل بهار برفچالهایی در اطراف این قله شکل میگیردند. یکی از این برفچال ها از جاده شمشک به دیزین شروع میشود. این برفچالها در ماههای فروردین و اردیبهشت و در زمان تثبیت کامل برف محل بسیار خوبی برای پیمایش با کرامپون هستند.

امکانات منطقه

  • این قله و مسیرهای منتهی به آن فاقد پناهگاه و جانپناه میباشند.
  • مسیرهای صعود به این کوه فاقد آب هستند.

نکات مهم در صعود به قله کلون بستک

  • مسیر صعود به این قله در فصل زمستان به دلیل بهمن و خطر بهمن احتمالی در جاده شمشک به دیزین معمولا بسته میشود.
  • به دلیل شرایط خاص منطقه ای در روزهای بارشی و به خصوص در فصل سرما، کلون بستک در معرض بارش های سنگین میباشد.
  • در مسیر کلون بستک به سرکچال یک قسمت تیغه ای وجود دارد که در فصل زمستان باید صعود از روی آن انجام بگیرد. در فصل تابستان مسیر به طور تقریبی از سمت جنوب یا راست این تیغه ها به پیش میرود.
بستک
قله کلون بستک ، خط الراس کلون بستک به سرکچال در امتداد قله و خط الراس هرزه کوه ها در سمت چپ مشخص هستند . قله برف گرفته بالای تابلو نیز خلنو میباشد.

مسیر صعود به قله کلون بستک از دیزین

این مسیر از گردنه دیزین و محل ایستگاه مخابرات آغاز میشود. پس از دستیابی به گردنه دیزین از طریق یک جاده خاکی به ایستگاه مخابرات که روی یال صعود قرار دارد خواهید رسید. سپس از محل ایستگاه مخابرات یک پاکوب وجود دارد که از طریق یال جنوب به سمت قله امتداد می یابد. این مسیر پاکوب در با قدری انحراف یال به سمت راست به بالا ادامه پیدا کرده و سپس در نزدیکی قله قدری به سمت چپ مایل میشود. پس از گذر از بین چند قسمت سنگی در زیر قله، به کلون بستک خواهید رسید.

از مناظر قله این کوه می توان به خلنو ، پیست اسکی دیزین ، سرکچال ، آزادکوه ، دماوند ، علم کوه…اشاره نمود.

نقشه کلون بستک

کروکی زیر نشان دهنده مسیر صعود کلون بستک می باشد.

kolon bastak 2
کروکی مسیر گردنه دیزین به کلون بستک – مسیر خط چین نیز یکی دیگر از مسیرهای صعود میباشد که از مبدا دربندسر آغاز میشود. برفچالهای تل تنگه محل خوبی برای پیمایش در فصل بهار با کرامپون در زمان تثبت برف هستند.

قله کلون بستک به سرکچال

پس از صعود به قله کلون بستک می توان مسیر را در امتداد قله سرکچال و روی خط الراس ادامه داد. قسمت ابتدای این مسیر قدری سرپایینی دارد. سپس به تیغه های خط الراس کلون بستک به سرکچال خواهید رسید. پس از تیغه ها مسیر تا پای قلل سرکچال تقریبا بدون شیب ادامه پیدا میکند. با رسیدن به پای سرکچال ها، یکی دو شیب در پیش خواهید داشت و سپس به سرکچال ۱ میرسید. با ادامه خط الراس نیز قله سرکچال سه را صعود خواهید کرد.

بستک به سرکچال
خط الراس کلون بستک به سرکچال

خط الراس کلون بستک به خلنو

پس از صعود خط الراس کلون بستک سرکچال می توان مسیر را به سمت گردنه دریوک ادامه داد. پس از فرود تا گردنه دریوک با صعود خط الراس هرزه کوه و حرکت به سمت راست پس از طی مسافتی به قله برج خواهید رسید. سپس از طریق قله برج و گذر از تیغه های ژاندارم یا ژاندارک به قله خلنو صعود می کنید. گردنه دریوک در تصویر بالا زیر سایه دماوند مشخص است. در سمت چپ گردنه دریوک نیز قلل برج و خلنو را با ارتفاع بیشتر می بینید.

آب و هوای کلون بستک

برای چک کردن هواشناسی کلون بستک می توانید وارد سایت زیر شده و وضعیت آب و هوای قله برج در نزدیکی این قله را ببنید.

با توجه به نزدیکی قله کلون بستک به پیست دیزین چک کردن هواشناسی این منطقه نیز می تواند یاری رسان باشد. از لینک زیر استفاده کنید.

برچسب ها: دیزین, سرکچال, قله کلون بستک, کلوم بستک, کلون بستک, کوهنوردی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نه + پانزده =

keyboard_arrow_up