نکات مهم طبیعت گردی برای حرفه‌ای شدن

طبیعت گردی

نکات مهم طبیعت گردی برای حرفه‌ای شدن

در صنعت گردشگری روز به روز با مقوله‌های جدید و جدیدتری روبه‌رو هستیم. زمینه‌ها و عرصه‌هایی که هرچند قبل هم وجود داشت اما امروزه توجه بیشتری به آن‌ها می‌شود و طرفداران خاص خودش را دارد. یکی از همین زمینه‌ها که مخاطب خاص خودش را می‌طلبد، طبیعت ‌گردی است.

آنچه از نکات مهم طبیعت گردی می‌خوانید:
چیزهایی که برای شروع طبیعت‌گردی باید بدانیم
نکات کلی سفر به طبیعت
اخلاق‌مداری در طبیعت گردی
ابزار سفر به طبیعت

چیزهایی که برای شروع طبیعت‌گردی باید بدانیم
Nature tourism and youthful
همانطور که اشاره شد طبیعت یکی از مقاصد ویژه برای گردش محسوب می‌شود و مخاطبان ویژه‌ی خودش را دارد. در این بین اما هستند افرادی که علاقه به طبیعت در آن‌ها موج می‌زند و شیفته طبیعت هستند، اما نه نسبت به طبیعت اطلاعات چندانی دارند و نه نسبت به طبیعت‌ گردی. بنابراین موضوع حرف ما مشخص شد. قرار است درباره سفر طبیعت و نکات مربوط به آن بیشتر صحبت کنیم.طبیعت گردی سفری است که اگر از قبل برای آن برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و از نکات سفر به آن غفلت کنیم، اسیر غفلت‌ها و کم‌کاری‌های خود می‌شویم و باعث می‌شویم تا از سفر به طبیعت خاطره بدی را به خانه بیاوریم.همه ما انسان‌ها به طبیعت وابستگی خاصی داریم و این وابستگی گاه به کوه است، گاه به دشت. گاه به دریا و گاه به کویر. اما آیا همانقدر که خود را به طبیعت وابسته می‌دانیم و به آن وابستگی پیدا کرده‌ایم، از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم یا طبیعتی که قصد سفر به آن و گشت‌وگذار در آن را داریم، اطلاع داریم؟ یا بهتر است بگویم که می‌دانیم چگونه باید با طبیعت اطرافمان رفتار کنیم؟ و چگونه برای سفر به آن آمادگی کسب کنیم؟ برویم سراغ اصل مطلب! طبیعی است که باید بدانیم؛ اما گاهی شاهد آن هستیم که این مسئله خلافش صادق است. یا از طبیعت شناختی نداریم و یا خود را به آن در زدیم. این موضوع را در سه بخش بررسی می‌کنیم. بخش اول «نکات کلی سفر به طبیعت»، بخش دوم «اخلاق‌مداری در سفر به طبیعت» و بخش سوم «ابزار مورد نیاز برای طبیعت گردی».

1 e1678096587414

نکات کلی سفر به طبیعت
سفر رفتن در کل نکات بسیاری دارد. اما اگر قرار باشد جزئى‌تر برخورد کنیم و مقصودمان از سفر، سفر به طبیعت باشد نکات دقیق‌تری وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. این شما و این نکات کلی سفر به طبیعت.

در سفر به طبیعت قبل از هر چیز باید نسبت به مکانی که قرار است به آن سفر کنید، اطلاعات کاملی داشته باشید و این اطلاعات شامل موقعیت مکانی، آب‌وهوا، نوع منطقه (کوهستان، نواحی جنگلی، کویر و …)، زمان سفر، مدت سفر، نوع وسیله نقلیه، اقامتگاه یا استقرار در کمپ و هزینه‌های سفر می‌شود.
برای سفر به طبیعت، باید تجهیزات و وسایل مورد نیاز سفرتان را از قبل پیش‌بینی کنید. این تجهیزات و وسایل موارد متعددی را شامل می‌شود که هر کدام اهمیت خاص خودش را دارد. چادر، کیسه خواب، لوازم پخت‌وپز، غذا، تجهیزات فنی و بسیاری موارد دیگر که باید بسته به نوع سفر شما در چک لیست سفرتان قرار بگیرند.
مورد مهم دیگر در سفر به طبیعت که بسیار حائز اهمیت است، «سبک سفر کردن» است. نه! اشتباه برداشت نکنید. سبک سفر کردن آن نیست که تنها به یک کوله‌پشتی و چند وسیله انتخابی، اکتفا کنید. در واقع معنای واقعی سبک سفر کردن آن است که به‌‌صرفه و درست سفر کنید. لوازم اضافه را حذف کنید و تنها ابزار و تجهیزات و لوازمی را بردارید که برای سفر شما کارآمد هستند.
یکی از کارهایی که شما را در سفر به طبیعت کمک می‌کند، جمع‌آوری وسایل سفر با هدف مشخص است. مثلاً بدانیم برای فلان سفر دقیقاً چه وسایلی را احتیاج دارید. بهتر است برای خودتان یک چک لیست تهیه کنید و لوازم مورد نیازتان را بر اساس آن چک لیست جمع‌آوری کنید.
در طبیعت‌گردی به دلیل آنکه عموماً پیاده‌روی در طول سفر زیاد است، باید انرژی بیشتری داشته باشید و برای ذخیره انرژی بیشتر برنامه‌ریزی کنید. پس زمان‌بندی حرکت و استراحت بسیار اهمیت دارد.
مورد مهم بعدی نوع پوشش شماست. استفاده از لباس‌های مناسب طبیعت گردی که هم سبک هستند و هم برای محیط‌های مختلف کارایی دارند، می‌تواند شما را از شر بار اضافه راحت کند. برداشتن لباس‌های مناسب و حذف لباس‌های اضافه و بدون کاربرد یک تکنیک بسیار کاربردی در طبیعت گردی است.
و نکته مهم دیگر نوع تغذیه شما قبل، حین و بعد از طبیعت گردی است.

اخلاق‌مداری در طبیعت گردی
friendship with nature in nature tourism
ما انسان‌ها گاهی در رفتارمان با طبیعت کوتاهی می‌کنیم و این کوتاهی گاه منجر به اتفاقات ناخوشایندی در طبیعت می‌شود. اتفاقی که باز ما انسان‌ها در آن بی‌تقصیر نبوده‌ایم. سعی ما این است این مطلب تلنگری برای تجدید نظر ما در برخوردمان با طبیعت باشد و اینکه بتوانیم در برخورد با طبیعت اطرافمان خوش اخلاق‌تر باشیم.از جمله مواردی که ما انسان‌ها کمتر به آن توجه داریم، برخورد متقابل‌مان با طبیعتی است که در آن سکونت داریم و یا به آن سفر می‌کنیم. اما مقصودمان از این برخورد متقابل چیست؟ قطعاً زمان‌هایی در زندگی ما انسان‌ها بوده که حال خوشی نداشتیم و برای رسیدن به حال خوش دست به دامان طبیعت شده‌ایم، دل را به دریا زده‌ایم و برای لحظاتی خود را مهمان دشت و دمن کرده‌ایم. اما با این حال ما چه کردیم؟بدترین کاری که ما انسان‌ها انجام داده‌ایم، رهاسازی زباله‌ در همان طبیعتی بوده است که حالمان را بهتر کرده است. یا آسیب‌های دیگری که هرکدام به شکلی، تنها ضرر ما را به طبیعت رسانده است. البته بماند که، انسان‌های شرافتمند و اخلاق‌مداری هم هستند که، عاری از هر مثال ضد طبیعت هستند. اخلاق‌مداری در طبیعت را شرط طبیعت گردی قرار دهیم.

لطفاً با اخلاق باشید
همانطور که گفتیم ما انسان‌ها در برخورد متقابل با طبیعتی هستیم که در آن زندگی می‌کنیم. اما آیا نقشی برای ما تعیین شده است؟ طبیعی است که جواب سوال‌مان مثبت باشد. بله نقش ما انسان‌ها تعیین شده و کمترین نقش ما در برخورد متقابل‌مان با طبیعت، «با اخلاق بودن» است. متاسفانه مدت‌ها است که این نقش ما کمرنگ شده و دیده نمی‌شود.تعریف با اخلاق بودن همان است که، ما با طبیعت خوش‌رفتاری کنیم و مراقب محیط‌زیست خود باشیم. از آنجا که موضوع اصلی بحث ما سفر به طبیعت است، صحبت‌های ما نیز مرتبط با همان خواهد بود. اما در سفر به طبیعت چگونه اخلاق مدار باشیم و در عین حال از طبیعت اطرافمان لذت ببریم؟ برای جواب به این سوال می‌رویم سراغ ذکر چند مورد:

کیسه زباله فراموش نشود
از جمله مواردی که رعایت آن الزامی است و خوش‌اخلاقی را به همراه دارد، استفاده از کیسه زباله در سفر به طبیعت است. اگر در طبیعت زباله خود را رها نکنیم و آن را در کیسه زباله بیندازیم و با خود به شهر برگردانیم، توانسته‌ایم تا حدودی با طبیعت‌مان خوش اخلاق بوده باشیم.

از اثرات مخرب بر طبیعت پرهیز کنیم
دومین مورد که می‌تواند خوش‌اخلاقی با طبیعت را همراه داشته باشد، نگذاشتن اثرات مخرب بر طبیعت است. بسیار مهم است که با رفتار و کارمان بر طبیعت اثر مخرب نگذاریم. مثلاً آلوده نکردن طبیعت با دفن غیر اصولی زباله، یا قطع و شکستن درختان و شاخه‌های آن‌ها برای مقاصد مختلف.

یادگاری ننویسید
دیگر موردی که باید مدنظر داشت آن است که از خود یادگاری به جا نگذاریم. یکی از آن عادات بد که حتی در زمره اثرگذاری‌های مخرب ما بر طبیعت تلقی می‌شود، یادگاری نوشتن است.

آگاهانه و با شناخت سفر کنیم
از جمله موارد دیگری که می‌تواند منجر به خوش‌اخلاقی ما با طبیعت شود، آگاهانه سفر کردن است. یعنی این را بدانیم که بافت گیاهی و جانوری مکانی که قصد سفر به آن را داریم چگونه است. توجه به این مورد در حداقل‌ترین حالت ممکن می‌تواند به آسیب از بافت‌های گیاهی و جانوری آن مکان جلوگیری کند.

ابزار سفر به طبیعت
Nature tourism gears
در سفر به طبیعت قبل از هرچیزی ابزار سفر است که اهمیت بسیار دارد. ابزاری که اگر نداشته باشید یا نسبت به آن بی‌تفاوت برخورد کنید، باید منتظر چالش‌های بسیاری باشید. خب در ادامه به قسمتی از این‌ ابزارها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از مسیریاب
از جمله مواردی که در سفر به طبیعت نیاز می‌شود، مسیریاب است. در گذشته مسیریاب‌ها بیشتر به صورت قطب‌نما بود اما امروزه بیشتر از جی‌پی‌اس برای مسیریابی استفاده می‌شود.

محافظ در برابر نور خورشید
ابزار دیگری که در طبیعت نیاز آن بسیار احساس می‌شود، محافظ‌ت‌ کننده‌ها در برابر نور خورشید است. این محافظت‌کننده‌ها عبارتند از کرم‌های ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار. از آنجاکه سلامتی رکن اصلی در سفر به طبیعت است، بسیار مهم است که به این مسئله توجه داشته باشید.

محافظت‌کننده برای سرما
مورد بعدی از موارد محافظتی و ابزار مورد نیاز سفر به طبیعت، محافظت‌کننده‌هایی است که از شما را در برابر سرما محافظت می‌کنند. بعید است که آن ابزار را نشناسید. مهم‌ترین آن لباس گرم است. که شامل مواردی چون کاپشن مخصوص، لباس‌های پشمی یا از جنس پر مناسب و کیسه خواب است.

جعبه کمک‌های اولیه
از دیگر موارد ضروری در سفر به طبیعت، جعبه کمک‌های اولیه است. هیچکس از آنچه که قرار است برایش اتفاق بیفتد، اطلاع ندارد. از این‌رو لازم است تا همیشه برای هرچیزی آمادگی داشته باشد. جعبه‌ی کمک‌های اولیه کمک می‌کند تا اگر خدایی ناکرده اتفاقی برایتان افتاد و آسیب دیدید، بتوانید آن آسیب‌دیدگی را تسکین دهید و یا آن را درمان کنید.

سرپناه ضروری
پنجمین مورد که آخرین مورد از این بخش مطالب ما است، سرپناه ضروری است. اما سرپناه ضروری چیست؟ منظور همان چادرهای مسافرتی است؟ خب تا حدودی بله و تا حدودی نه. در اینجا ما سرپناه را تنها چادر مسافرتی تلقی نمی‌کنیم. در سفر به طبیعت باید آماده آب‌وهوای متفاوت بود و از این‌رو خیلی مهم است که برای همه جور شرایط آماده باشید. بارندگی، باد شدید و برف و بوران. هرچیزی از جمله کیسه زباله بزرگ که این ویژگی را داشته باشد تا از ما در برابر این شرایط محافظت کند را می‌توان یک سرپناه ضروری تلقی کرد.

برچسب ها: آموزش طبیعت گردی, برنامه طبیعت گردی, طبیعت گردی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

یازده − چهار =

keyboard_arrow_up