جاهای دیدنی چابهار – هندوستان ایران

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار – هندوستان ایران

جاهای دیدنی چابهار شما را شگفت زده خواهد کرد. چابهار یکی از زیباترین و بکرترین مناطق جنوب ایران است که شاید کمتر از سایر مقاصد گردشگری کشورمان مورد توجه قرار گرفته است.

دیدنی های چابهار همه را به سفر به این شهر زیبا و پرجاذبه در جنوب ایران ترغیب می کند. چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

این بندر یکی از مهم ترین تقاطع های کریدور شمال-جنوب تجارت بین المللی است. بنابراین از نظر حمل و نقل و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. چابهار به غیر از منطقه تجاری، جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد.

در چابهار امکانات گردشگری زیادی وجود ندارد و نباید انتظار امکانات رفاهی لوکس شهری را داشته باشید. اما جاذبه های چابهار آنقدر زیاد است که لذت زیادی خواهید برد.

در این مقاله آوای طبیعت تصمیم گرفتیم در مورد جاهای دیدنی چابهار صحبت کنیم و بهترین نقاط گردشگری چابهار را به شما معرفی کنیم. با مطالعه این مطلب می توانید زیبایی های چابهار را تجربه کنید و لحظات خوشی را در سفر به جنوب ایران داشته باشید.

بندر چابهار

سواحل چابهار

چابهار تنها بندر ایران است و به دریای مکران و اقیانوس هند راه دارد. در سفر به چابهار می توانید صخره های زیادی را ببینید که با رسیدن به آب دریا صحنه های زیبایی را خلق می کنند.

امواج بلندی که ده متر به سمت آسمان بلند می شوند بسیار جذاب هستند. اما باید توجه داشته باشید که این تفریح ​​و تاثیر آب نه شما را به دریا می کشاند، نه پاهایتان را خالی می کند و نه تعادلتان را به هم می زند.

خوب است بدانید چابهار ساحل شنی دارد و چه چیزی بهتر از دراز کشیدن روی ماسه های گرم و شنا در ساحل تمیز آن زیر نظر شناگران و مربیان مجرب. چه طرفدار شن و چه صخره باشید، چابهار سواحل زیادی دارد که مطابق با نیاز شما باشد.

در زیر شما را با سواحل چابهار آشنا می کنیم و آدرس هر کدام را به شما می دهیم:

ساحل صخره‌ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای یکی از زیباترین سواحل منطقه و یکی از دیدنی های چابهار است که به راحتی می توان امواج بلندی را که به صخره ها برخورد می کنند، مشاهده کرد. خوب است بدانید که گاهی در فصل باران های موسمی ارتفاع امواج به 15 متر می رسد.

نام دیگر این ساحل ساحل خزه ای است. دلیل این نام گذاری پوشیده شدن بیشتر صخره ها از خزه است که رنگ جذابی به صخره های ساحلی داده است.

ساحل بریس 

هرجای چابهار که بروید و در هر روستایی که بمانید، ساحلی متنوع پیدا می کنید که لذت سفر شما را دو چندان می کند. گواه این مطلب عکس چابهار است. برای مثال اگر به گوتار بروید، در بین راه با ساحل بریس روبرو می شوید که یکی از بهترین و معروف ترین سواحل چابهار است.

قایق های پارک شده در ساحل در آنجا دیده می شوند. ساحل برایس مکانی است که تصاویر شما در وب منتشر می شود. در اینجا نیز باید مراقب باشید که مرجان های زیر پایتان خرد نشوند و به دریا نیفتید. امید است این ساحل به نماد چابهار تبدیل شود. چون همه گردشگران وقتی به بریس می روند حتما از خود و اسکله عکس یادگاری می گیرند.

خلیج گواتر

خلیج گواتر

خلیج و بندر گواتر درست در کنار مرز خلیج عمان و پاکستان قرار دارد. این خلیج زیبا یکی از سواحل چابهار است.  اگر از اقیانوس آرام به سمت قطب جنوب حرکت کنید، تا زمانی که به قطب جنوب نرسیده باشید، هیچ زمینی را نخواهید دید. این برنامه برای کسانی که از زندگی روزمره در شهر خسته شده اند بسیار جذاب است. در چابهار امکانات زیادی برای گردشگران وجود ندارد و انتظار خدمات شهری را نداشته باشید. اما مکان های زیادی وجود دارد که می توانید ببینید که شما را سرگرم می کند.

جنگل حرا

جنگل حرا چابهار

جنگل‌های شناور روی آب که به جنگل حرا شهرت دارد، یکی دیگر از دیدنی های چابهار است و در مرز ایران و پاکستان و در نزدیکی خلیج گواتر دیده می‌شود.

جنگل‌ حرا، درختانی دارد که روی آب‌های شور زندگی می‌کنند و دیدنشان برای هر بیننده‌ای، یک تجربه منحصربه‌فرد و خاص است. در عکس چابهار می‌بینید که بخشی از این درختان در زمان مد به زیر آب فرو می‌روند و فقط تاج آن‌ها مشخص می‌شود.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد دیدن جنگل حرا را دارید، حتماً قبل‌ از غروب، خودتان را به آنجا برسانید تا بهترین و زیباترین حالت آن را ببینید.

به‌غیر از درختان و طبیعت حرا، می‌توانید حیوانات دریایی مثل دلفین، فلامینگو و مرغ‌های ماهی‌خوار را ببینید. دیدن این جنگل بی‌نظیر در تور جنوب، تجربه متفاوتی از سفر به شما می‌دهد.

فواره چابهار

فواره چابهار

یکی از جذاب ترین تصاویری که در چابهار می توانید با دوربین عکاسی کنید، چشم انداز آبنمای بزرگی است که از صخره ای مشرف به دریا فواره می زند. این اثر طبیعی که به آبنما یا فواره چابهار معروف است، هنگام برخورد آب دریا به سنگ ها و چاله ها ایجاد می شود.

جالب است بدانید که ارتفاع این فواره گاهی به بیش از 10 متر می رسد. فواره طبیعی چابهار یکی از جاذبه های این بندر است.

ساحل درک

درک

یکی از شگفتی های چابهار وجود پدیده ای در ساحل درک است. اینجا ترکیبی از ساحل و کویر است. چنین چیزی فقط در برخی از کشورهای خارجی موجود است. جالب اینجاست که می توانید در 200 متری دریا، در وسط کشور و در کویر چاه آب شیرین حفر کنید.

تصاویر آن بسیار زیباست مخصوصاً وقتی درختان خرما، آسمان، صحرا و دریا در کنار هم قرار گیرند. می توانید در روستای درک اقامت کنید و از غذاهای جنوب کشور لذت ببرید.

هنگام بازدید از روستا، حتما از مزارع موز دیدن کنید. چرا که در این منطقه و دستیاری همسایه می توان موزهای سبز رنگ کوچکی را دید که بسیار جذاب هستند و طعم شیرینی دارند. می توانید در دهکده درک بمانید و از غذاهای محلی جنوبی لذت ببرید.

هنگام بازدید از این روستا، حتماً از مزارع موز دیدن کنید. زیرا در این منطقه دشتیاری و مجاورت آن می توان موزهای سبز رنگ کوچکی را دید که طعم شیرین بسیار جذابی دارند.

طبیعت چابهار

چابهار غیر از مناظر زیبای ساحل و اقیانوس هند که در چابهار می توانید ببینید، طبیعتی بسیار دست نخورده دارد و گشت و گذار در آن حس متفاوتی به شما دست می دهد.

بد نیست بدانید که بندر چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌ها برای دوستداران طبیعت است و با سفر به سیستان و بلوچستان می‌توانید شاهد پدیده‌های طبیعی باشید که تنها در کشور ما وجود ندارد. اما ممکن است آن را در بسیاری از نقاط دیگر جهان پیدا نکنید.

در زیر در مورد این مکان های گردشگری چابهار صحبت خواهیم کرد. جاذبه هایی که با دیدنشان خاطره ای ماندگار در ذهنتان باقی می ماند.

درخت انجیر معابد روستای رمین

معابد

روستاهای چابهار به خودی خود یک جاذبه هستند و از مناطق باستانی چابهار به شمار می روند. مانند اسکله در روستای رامین یکی از جاذبه های چابهار.

این روستا از شب تا صبح باز است و ماهیگیران زیادی در آن حضور دارند. می توانید از آنها بخواهید که شما را با قایق به کنار دریا ببرند تا با آنها به ماهیگیری بروید و در دریا تفریح ​​کنید. می توانید در تنها ساحل رمین به موج سواری بروید. زیرا موج سواری در اینجا زیر نظر باشگاه های تخصصی صورت می گیرد.

هنگام بازدید از روستا، دیدن معبد درخت انجیر را فراموش نکنید. جالب است که در این روستا یک درخت انجیر معروف در معبد به نام «لور-لول» نیز وجود دارد که به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

این درخت را می توان «مکرزن» نیز نامید. اگر این نام را شنیده اید بدانید که مربوط به درخت انجیر در معابد روستای رمین است.

این درخت از خانواده توت است. اما روش تکثیر واقعا عجیب است. این درخت با تنه نزدیک به زمین در زمین فرو می رود. ساقه به صورت ریشه در می آید و ساقه دیگری از آن می روید. این درخت میوه های قرمز رنگی به اندازه فندق دارد. اگر می خواهید این درختان عجیب را ببینید می توانید نمونه دیگری را در تور کیش ببینید.

دریاچه صورتی لیپار

دریاچه لیپار

بیایید از تصاویر ذهنی معمول خود از دریاچه ها و تالاب ها عبور کنیم. لیپار نه آبی است و نه سبز. در عوض، یک تالاب صورتی پیدا خواهید کرد. دریاچه صورتی لیپار می تواند دلیلی باشد تا مردم به جای سفر به خارج از کشور، سفرهای داخلی را تدارک ببینند و از دیدنی های ایران لذت ببرند. اگر به عکاسی علاقه دارید، بدون شک یکی از عجیب ترین و خاص ترین مکان های دریاچه لیپار را خواهید دید.

شاید از شما بپرسند که دلیل رنگ صورتی دریاچه چیست؟ لیپار حاوی بسیاری از پلانکتون ها و جلبک های تخصصی است. همین جلبک ها باعث واکنش های شیمیایی خاصی در آب می شوند که رنگ دریاچه را صورتی می کند. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه لیپار از بهمن تا اوایل اردیبهشت و از شهریور تا اوایل آبان است.

روستای شیرگواز

شیرگواز

شیرگواز روستایی در ولسوالی باهوکلات است که نام آن ترکیبی از دو نام حیوان شیر و گراز است. شاید نام این روستا را کمتر شنیده باشید. اما برای دیدن حیوانات جذابی مانند طاووس، سنجاب راه راه، گوندو و قرقاول باید به روستای شیرگواز بروید. علاوه بر این، می توانید از میوه های استوایی مانند پاپایا، چیکو و گواوا لذت ببرید.

در مزارع موز این روستا نیز می توانید پاپایا، انبه و نارگیل را پیدا کنید. می توانید در فصل تابستان به اینجا بیایید و میوه های تازه و گرمسیری را از بازارها خریداری کنید. همه چیز در این روستا است. هم صنایع دستی، هم لباس های گلدوزی شده و هم انواع غذاهای جذاب محلی. از روستای باهوکلات دیدن کنید و شیرگواز را پیدا کنید.

کوه‌‌های مریخی

کوه مریخی

چشم انداز چابهار دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری است که یکی از محبوب ترین آنها کوه های مریخی است. کوه های مریخی یکی از جاهای دیدنی چابهار در 50 کیلومتری شرق چابهار قرار دارند و مهم ترین ویژگی آن شکل و شمایل متفاوت کوه هاست.

کوه های مریخ نوعی میراث زمین شناسی هستند و یک ژئوسایت محسوب می شوند. زیرا این کوه ها سال ها زیر آب مدفون بودند و یافتن فسیل های جانوران دریایی در کوه به راحتی آن را ثابت می کند. گفته می شود قدمت کوه مریخ حداقل به چهار میلیون سال پیش می رسد.

گل‌ فشان‌ چابهار

گل فشان چابهار

اگر عاشق دیدن شگفتی های این سرزمین هستید، از گل فشان، یکی از جاذبه های چابهار دیدن کنید. در 60 کیلومتری غرب چابهار 3 خط الرأس گل فشان یا دریا وجود دارد که 2 تای آنها به صورت کوه و دیگری به صورت آتشفشان است.

گل فشان یک ویژگی طبیعی منحصر به فرد مانند چشمه است که به جای آب، گل و لای را در زیر زمین منتشر می کند. نظریه های زیادی در مورد دلیل وجود این گل وجود دارد. بر اساس اعتقاد برخی از دانشمندان، این گل به دلیل نزدیکی اقیانوس هند به چابهار و منحصر به فرد بودن پوسته زمین در این منطقه به وجود آمده است.

حیات وحش باهوکلات

گاندو

با فاصله کمی از جاذبه های فرهنگی و طبیعی چابهار وارد منطقه دیدنی چابهار به نام باهوکلات می شویم. منطقه حفاظت شده باهوکلات یکی از مخوف ترین و مقدس ترین پناهگاه های ایران مانند گاندو است.

بازدیدکنندگان با ورود به این منطقه می توانند گاندو تمساح پوزه کوتاه ایران و حیوانات دیگری مانند گوسفند، گرگ، کرکس، قرقی، هما، پستانداران، راسوى خاکستری هندى و غزال شينكارا را نیز ببینند.

جاهای تاریخی چابهار

اگر فرهنگ چابهار شما را مجذوب خود کند، مناظر باستانی آن برای دوستداران تاریخ جذاب خواهد بود. داستان‌های پشت هر جاذبه از آن‌ها داستان‌هایی می‌سازد که هیچ مخاطبی نمی‌تواند به طور کامل درک کند.

چابهار محل غارها، مقبره ها و آیین های اسرارآمیز است که شبیه هیچ جای دیگری در ایران نیست. در زیر تعدادی از جاذبه های چابهار را معرفی می کنیم.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی ها

به‌دلیل حضور طولانی‌مدت پرتغالی‌ها در جنوب کشور، طبیعتاً وجود یک قلعه پرتغالی در چابهار چندان هم دور از ذهن نیست. در روستای 2500 ساله تیس، می‌توانید یکی دیگر از قلعه‌هایی را که توسط پرتغالی‌ها اداره می‌شد، پیدا کنید.

این قلعه چندان بزرگ نیست؛ اما چهار برج اطراف آن ساخته شده‌اند تا هم متوجه حمله احتمالی دشمن شوند، هم اینکه در زمان‌های دیگر برای قایق‌ها و کشتی‌های عبوری، حکم فانوس دریایی را داشته باشند.

غارهای سه‌گانه بان‌مسیتی

غارهای سه گانه تیس

بر اساس اعتقاد ساکنان تیس، بانویی نجیب و شریف در این غارها زندگی می کرد. اما معلوم نیست واقعاً این غارها و مقبره داخل آن متعلق به کیست. البته در اینجا خالی از لطف نیست که به این نکته اشاره کنیم که مردم بلوچ به شخص متقی «بان» و معبد و عبادتگاه  «مسیتی» می گویند.

تنها از شواهد باستان شناسی مشخص می شود که این غارها محل عبادت یا کشتار بوده اند. اگر با ماشین شخصی به چابهار سفر کنید، بازدید از جاذبه های اطراف چابهار برایتان راحت تر خواهد بود.

گورستان جن 

گورستان جن

بیایید در روستای تیس با تاریخ کهن آن زندگی کنیم. اما این بار به یک مکان ترسناک برویم: گورستان جن. این جاذبه در دامنه کوه پیلبند در جنوب قلعه پرتغالی ها قرار دارد.

این گورستان دو ویژگی متمایز دارد. ابتدا به جای کندن در زمین، مقبره هایی در وسط صخره حفر می شود. دومی اندازه بزرگ آنهاست. این ظاهر عجیب ساکنان را به این باور می رساند که این گورستان با جن های مرده مرتبط است.

اگرچه مشخص نیست که آیا این مکان در واقع یک قبرستان بوده یا کاربرد دیگری داشته است. باید بدانید که اگر شب به تیس بروید و آدرس را از مردم محلی بپرسید، به شما می گویند پس از غروب آفتاب به آنجا نروید تا گرفتار جن ها نشوید.

امامزاده سید غلام‌رسول

امامزاده سید غلام‌رسول

آرامگاه سید زیارتگاه مسلمانان هند در ایران است. اما امامزاده سید غلام رسول که بود؟ برخی معتقدند سید غلام رسول عارف معروفی بوده و برخی می گویند او کولی دوره گردی بوده که همیشه با آهنگ های خود مردم را سرگرم می کرده است.

اما نکته خاصی که در این قبر در چابهار توجه مردم را به خود جلب کرد، مراسمی بود که در هفته آخر ذی القعده در این قبر برگزار شد. مردم در این مراسم شادی می کنند و در روز وفات او پاهای خود را می پوشانند. دلیل این امر این است که او قصد دارد با یکی از دختران چابهار ازدواج کند. اما در روز عروسی بر اثر بیماری درگذشت.

قدمگاه خضر نبی

قدمگاه خضر نبی
یکی دیگر از نقاط دیدنی چابهار، خیابان خضر نبی است که در بخش غربی چابهار در منطقه سپوزه قرار دارد و میزبان گردشگرانی است که علاقه مند به بازدید از اماکن تاریخی هستند.
خوب است بدانید خواجه خضر یکی از بزرگان و گرانقدر مردم چابهار است و معبدی که از آن صحبت می کنیم همان جایی است که آنها ستایش می کنند نه چیز دیگری. به عبارت دیگر، این مکان قبر خضر پیامبر نیست; اما بومیان طی مراسم مذهبی در این معابد جمع می شوند و برای رفع نیازهای خود شمع روشن می کنند. مردم محلی معتقدند که خضر پیامبر است

حرف آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب مکان های گردشگری چابهار و روستاهای اطراف آن را قرار داده ایم و عکس های آن ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. اکنون که به پایان این مقاله رسیده ایم، می توانید سفر خود به چابهار را به خوبی برنامه ریزی کنید و در مدت زمان کوتاهی از بیشتر جاذبه های آن لذت ببرید.

آوای طبیعت هر ساله با کوله باری از تجربه سفرهای داخلی مختلفی را برای همراهان و مسافران گرامی برگزار می کند تا با بهترین برنامه ریزی و در محیطی امن و دوستانه جاهای دیدنی مختلف را بازدید کرد.

کدام یک از جاذبه های گردشگری چابهار بیشتر توجه شما را به خود جلب کرد؟ در بخش نظرات به ما بپیوندید.

برچسب ها: جاهای دیدنی ایران, جاهای دیدنی چابهار, چابهار هندوستان ایران

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

9 + 11 =

keyboard_arrow_up