چگونه باتوم کوهنوردی را تعمیر کنیم؟

کوهنوردی 800 e1655211217992

باتوم کوهنوردی یا (عصای کوهیپیمایی) یکی از ضروری ترین اقلامی است که در چک لیست کوهنوردی و کوهپیمایی خود قرار می دهید. آنها فشار روی کمر، باسن و پاهای شما را کاهش می دهند، به خصوص اگر کوله پشتی سنگینی حمل می کنید.

باتوم ها تا ۱۰ کیلوگرم از وزنی را که بر مفاصل شما وارد می‌شود با انتقال آن به بازوها و عصاها کاهش می‌دهند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که در هنگام راه رفتن در زمین های ناهموار تعادل خود را حفظ کنید.

با این حال، مانند هر وسیله‌ای در فضای باز که دائماً از آن استفاده می‌کنید، باتوم های کوهنوردی نیز ممکن است شکسته شوند و برای شما مشکل ایجاد کنند. اگر به پیمایش با باتوم عادت دارید، پس می دانید که هر مشکل مرتبط با این وسیله می تواند دردسرساز باشد. بنابراین مهم است که نکات ساده نحوه تعمیر باتوم کوهنوردی را یاد بگیرید، تا در موقع لزوم بتوانید مساله را برطرف نمایید.

نحوه تعمیر باتوم کوهنوردی

تعمیر باتوم کوهنوردی عمدتاً به نقطه شکست بستگی دارد. شاید بر اثر گیر کردن باتوم در لای سنگها قسمتی از آن شکسته باشد. یکی دیگر از مشکلات معمول نیز قفل نشدن باتوم است، بنابراین در حین راه رفتن همچنان می‌لغزد و به سمت جمع شدن سر می خورد. اگر دقیقاً بدانید که باید چه چیزی را اصلاح کنید، یک گام جلوتر خواهید بود. در ادامه توضیح می دهیم که چگونه می توانید باتوم خود را محکم کنید تا به درستی قفل شود و در صورت شکستن آن چه باید بکنید.

سفت کردن باتوم

بیشتر باتوم های کوهنوردی دارای مکانیزمی به هم پیوسته هستند که قطعات را محکم به هم فیکس می کند تا از لیز خوردن آنها جلوگیری کند. کاری که این مکانیسم انجام می دهد این است که به سمت بیرون منبسط می شود، به داخل میله فشار وارد می کند و آن را در جای خود قفل می کند تا در حین حرکت در مسیر، سر نخورد. اگر این مکانیسم به درستی کار نمی کند، پس حتما باتوم شما نیاز به تعمیر دارد. برای انجام این کار:

  • قسمتی را که قفل نمی شود به سمت بیرون بکشید. (بالاترین جای ممکن)
  • ایده در اینجا این است که مکانیسم قفل را تا ضخیم ترین بخش باتوم بکشیم که تا آنجا که ممکن است با سیستم قفل باتوم با لوله داخل آن تماس برقرار کند.
  • باتوم خود را طوری بچرخانید که انگار در آن نقطه می خواهید باتوم را قفل کنید و احساس خواهید کرد که به آرامی شروع به سفت شدن می کند.
  • به سادگی قفل را پایین داده و در هر ارتفاعی که می خواهید قفل کنید.

اما مواقعی وجود دارد که یک باتوم کوهنوردی به دلیل گرد و خاک به دام افتاده در داخل آن قفل نمی شود. اگرچه این اتفاق نادر است، اما اگر مراحل بالا را دنبال کرده اید و باتوم شما همچنان می لغزد، باید بررسی کنید که آیا آلودگی در مکانیسم قفل وجود دارد یا خیر. در اینجا ساده ترین راه برای انجام آن را ذکر کردیم:

 
  • دو بخش از باتوم کوهنوردی خود را از هم جدا کنید.
  • مکانیسم قفل را از رزوه بیرون آورید.
  • با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب، رزوه های بالای میله خود را پاک کنید. مکانیسم قفل را نیز تمیز کنید.
  • دوباره مونتاژ کنید. هرگز داخل مکانیزم قفل خود را روغن کاری نکنید، زیرا ممکن است باعث لغزش در قسمت داخلی تیرک شود.
باتوم کوهنوردی

تعمیر باتوم کوهنوردی شکسته

به نقل از globosurfer این مورد بسیار شبیه به ترمیم تیرک شکسته چادر می باشد. به لوله پلاستیکی، تیغه اره و نوار برق نیاز دارید. تعمیر باتوم کوهنوردی شکسته به روش زیر انجام می شود.

  • با استفاده از تیغه اره خود، یک طول کوچک (حدود ۳۰ سانتی متر) از لبه لوله پلاستیکی ببرید.
  • قطعه کوچک لوله ای را که به تازگی بریده اید بردارید و یک شکاف در طول آن ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که تیغه شما به اندازه کافی تیز است تا برش را تسریع کند.
  • باتوم شکسته را بگیرید و لوله شکافدار را روی آن بلغزانید.
  • قسمت شکسته را وسط لوله فیکس کنید. طوری که بدنه لوله باتوم معلوم باشد
  • با نوار برق دور قسمت را نوارپیچی کنید، طوری که چسب به لوله پلاستیک و باتوم (در قسمت شکاف لوله پلاستیکی) بچسبد.
  • نواربرق را در هنگام پیچیدن قدری بکشید تا به خوبی فیکس شود.

حفظ و نگهداری باتوم کوهنوردی

اگرچه تعمیر یک باتوم آنقدرها که به نظر می رسد پیچیده نیست، اما می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص اگر مجبور باشید هر بار که برای پیمایش برنامه ریزی می کنید این کار را انجام دهید. اما شما می توانید با مراقبت مداوم از وضعیت عملکرد خوب باتوم های خود اطمینان حاصل کنید.

آنها را تمیز نگه دارید: اگر زیر باران پیاده روی می کردید و باتوم های شما خیس و گل آلود شدند، آنها را جدا کنید، محورها را از هم جدا کنید و سپس آنها را با آب تمیز کنید. یک پارچه تمیز تهیه کنید و آنها را پاک نموده و سپس قبل از اینکه دوباره قطعات را به هم وصل کنید، بگذارید در هوا خشک شوند. هرگز باتوم های خود را خیس نگه ندارید زیرا این امر باعث اکسیداسیون می شود که می تواند سفت شدن عصاها را سخت تر کند.

بررسی کنید: با تعمیر و نگهداری منظم، باتوم های پیاده روی شما می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. اگر در تقویم خود سفری در فضای باز ندارید و چند دقیقه فرصت دارید، میله های خود را جدا کنید و بررسی کنید که مکانیسم های قفل، نوک ها و تسمه ها تمیز هستند و به دلخواه کار می کنند یا خیر. آشنایی با فضای داخلی باتوم ها و نحوه کارکرد آن ها می تواند به شما کمک کند تا قبل از تشدید مشکل، مشکل را شناسایی کنید.

برچسب ها: آموزش تعمیر باتوم, تعمیر باتوم, مطالب آموزشی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار + 5 =

keyboard_arrow_up