معرفی قله آراگاتس ارمنستان

معرفی قله آراگاتس ارمنستان

معرفی قله آراگاتس ارمنستان

در تمام دنیا طبیعت برای ما شگفتی های خاصی دارد. این بار برای دیدن یکی از این زیبایی ها به ارمنستان می رویم.

ارمنستان کشوری است که رشته کوه های قفقاز را در بر می گیرد و مملو از مکان های طبیعی جذاب و فراموش نشدنی است. اگر به سمت استان آراگاتسوتان در شمال غربی ایروان حرکت کنیم، کوهی با بالاترین ارتفاع ارمنستان را خواهیم دید.

کوه آراگاتس در ارمنستان یکی از مکان های معروفی است که کوهنوردان و همه دوستداران طبیعت را به خود جذب می کند. در ادامه با آوای طبیعت همراه باشید تا کوه آراگاتس را معرفی کنیم و حال و هوای خوب آن را برای شما نمایان سازیم.

کوه آراگاتس بلندترین قله ارمنستان است که در استان آراگاتسوتان قرار دارد و آراگاتسوتان به معنای کوهپایه آراگاتس است. آراگاتس یک آتشفشان خاموش با ارتفاع 4095 متر است و در شمال غربی ایروان قرار دارد.

چهار قله آراگاتس توسط چمنزارها و مراتع در اطراف دهانه این کوه احاطه شده است. آراگاتس یکی از محبوب ترین مکان ها برای کوهنوردان ارمنستان است و اگر شما هم به کوهنوردی علاقه دارید حتما صعود به قله آراگاتس را در برنامه خود قرار دهید.

قله آراگاتس ارمنستان را همه به خاطر چهار قله آتشفشانی بی نظیرش می شناسند. این کوه نه تنها یک حضور فیزیکی بلکه یک نماد معنوی است. این قله با ارتفاع 4091 متر، مرتفع ترین قله قفقاز جنوبی است و همیشه پذیرای کوهنوردانی بوده که عاشق زندگی در رشته کوه های قفقاز هستند.

این کوه به دلیل طبیعت منحصر به فردش دارای مناطق آلپ و نیمه آلپ (کوه و شیب) و چهار قله و یکی از بزرگترین دهانه های آتشفشانی جهان است که در گذشته های دور بر اثر فوران آتشفشانی به وجود آمده است.

دهانه کوه آرگاتس در 750 متری زیر کوه را می توان منطقه ای نیمه قطبی دانست. هیچ دریاچه ای در داخل دهانه وجود ندارد، اگرچه در تابستان، زمانی که هوا گرم می شود و برف های کوه آب می شوند، می توانید استخرهای کم عمقی را ببینید.

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، دامنه های کوه مشرف به قله بسیار جالب است و اگر کوهنوردی ورزش مورد علاقه شماست، باید صعود به قله آراگاتس در ارمنستان را نیز در نظر بگیرید.

این کوه در دسترس همه کسانی است که می خواهند چهار قله آتشفشانی را کشف کنند. از بالای آن منظره زیبایی از منطقه معروف به ارمنستان کوچک و کوه های قفقاز بزرگ خواهید داشت. جدا از آن، البته اگر هوا خوب باشد، می توانید کوه البروس، مرتفع ترین کوه اروپا با ارتفاع 5642 متر را نیز ببینید و از منظره لذت ببرید.

در اطراف کوه چندین ساختمان مذهبی و کلیساهای کوچک وجود دارد که به جذابیت فضا کمک می کنند. گردشگران ارمنی و خارجی علاقه زیادی به گشت و گذار در این منطقه در فصل گرم سال دارند.

نقشه توپوگرافی کوه آراگاتس

کوه آراگاتس در 40 کیلومتری شمال غربی ایروان، پایتخت ارمنستان، بین دره های آرارات و شیرک و رودخانه های اخوریان و کاساگ قرار دارد. برای دیدن این کوه می توانید با تورهای ایروان سفر کنید و کوهنوردی در این منطقه را انتخاب کنید.

آراگاتس آتشفشانی بزرگ با منافذ و یک خط الراس قهوه ای شیب دار و شیب دار است. بوته ها را گیاهان بیابانی و خشک می نامند. در پای جنوبی آن ویرانه های یک قلعه ارمنی قرون وسطایی وجود دارد.

آراگاتس چهارمین کوه مرتفع ارمنستان و بلندترین کوه کشور است. این کوه دارای چهار قله است که بلندترین آنها قله شمالی به ارتفاع 4090.1 متر، قله های دیگر قله غربی به ارتفاع 3995.3 متر، قله شرقی 3908.2 متر، قله جنوبی با ارتفاع 3887.8 متر در بین قله های کوه است.

آداب و رسوم باستانی ارمنی ها

آراگاتس محبوب ترین کوه ارمنستان است.  از این رو هر ساله صدها نفر از دوستداران کوهستان برای صعود به کوه آراگاتس در ارمنستان می روند.

بسیاری از مورخان، شاعران، نقاشان، آهنگسازان مانند جی.آلیشان، کومیتاس، ه.تومانیان، چارنتس، م.ساریان از این رشته کوه یاد می کنند.

بلندترین نقطه ارمنستان در آثار خود نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ارمنستان داشته است. بسیاری از بناهای تاریخی و مدرن در تنگه آن واقع شده است: «دریاچه سنگی» (Kar عمق 3200 متر) روی کوهی قرار دارد و بیشتر از یخ و برف تشکیل شده است.

در اینجا شما همچنین دریاچه هایی را خواهید یافت که آب و هوا بستگی به فصل دارد از 28 می 2005، بیش از 250000 نفر در رقص همبستگی در اطراف کوه شرکت کرده اند.

این رقص به معنای وحدت ملی ارمنستان است در همان روز دور کوه های آراگاتس به طول 163 کیلومتر دایره ایجاد می کنند، گردشگران ایرانی با تورهای لحظه آخری ارمنستان به این منطقه سفر می کنند و از بالا رفتن از این کوه ها لذت می برند.

افسانه های قله آراگاتس

عجایب طبیعی معمولاً با افسانه های سراسر جهان مرتبط است. قله آراگاتس همیشه در افسانه های باستانی ارمنستان مورد توجه قرار می گیرد که در میان آنها مشهورترین افسانه این است که کوه آرارات و آراگاتس دو خواهر هستند. با اینکه خیلی همدیگر را دوست داشتند، دعوا کردند و تصمیم گرفتند برای همیشه از هم جدا شوند.

کوه آرارات که در مرز ترکیه و ارمنستان قرار دارد از کوه آراگاتس در ارمنستان بلندتر است اما از نظر تقسیم اراضی جزئی از خاک ترکیه محسوب می شود.

راهنمای صعود به قله آراگاتس

قله آراگاتس یک توده آتشفشانی منزوی با چهار قله در ارمنستان است. قله شمالی آن با ارتفاع 4090 متر از سطح دریا، بلندترین قله قفقاز کوچک و ارمنستان محسوب می شود و یکی از بلندترین نقاط ارتفاعات ارمنستان است.

قله جنوبی: ساده ترین راه برای رسیدن به دریاچه کاری این است که از ایروان تاکسی بگیرید و برگردید. اگر روسی یا ارمنی بلد نیستید، از میزبان خود در ایروان بخواهید که به شما کمک کند تا همه چیز را با قیمت مناسب سازماندهی کنید.

قله شمالی: 3 گزینه وجود دارد:

تاکسی از ایروان به روستای آراگاتس ساده ترین گزینه، به خصوص اگر کشور و زبان را نمی دانید.

از ایروان به شهر آپاران که در شرق آراگاتس قرار دارد با ماشین های کوچک (“مارشروتکا”) اتوبوس تفلیس (گرجستان) نیز از آنجا عبور می کند. در آپاران مکان خاصی برای زندگی وجود ندارد اما مردم بسیار مهمان نواز هستند.

با مینی بوس یا اتوبوس به آپاران بروید و پیاده روی کنید. این مسیر خیلی طولانی تر از آپاران است و شیب های مختلف هم دارد.

توجه داشته باشید که کوه های این منطقه بسیار کهن بوده و طبیعت ارتفاعات ارمنستان وحشی است. رد پای گرگ و خرس در پیاده روی های مختلف در این منطقه پیدا شده است. علاوه بر این، مردم محلی بسیار مهمان نواز هستند، اما به گردشگران عادت ندارند، بنابراین به قوانین و فرهنگ آنها احترام بگذارید.

دریاچه کاری در نزدیکی آراگاتس

دریاچه کاری ارمنستان

یکی از جاذبه هایی که در کوه آراگاتس به چشم می خورد دریاچه کاری است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 3 هزار متر، مساحت آن 0.12 کیلومتر مربع و عمق آن به 9 متر می رسد.

زیبایی این دریاچه در فصل سرد که تکه های یخ را در آن می بینید بیشتر می شود اما اگر طاقت سرما را ندارید بهتر است در ماه های تابستان از این دریاچه دیدن کنید.

به نظر می رسد این دریاچه از ساختارهای یخی تشکیل شده است که اغلب توسط برف احاطه شده اند، بنابراین آب سرد آن هوا را از سر شما می زند. رودخانه آرکاشن ارمنستان از دریاچه کاری سرچشمه می گیرد.

برای دسترسی به این دریاچه باید به روستای بیوراکان (Byurakan village) رفت. جاده آسفالت خوبی به سمت دریاچه کاری در روستا وجود دارد.

دیدنی های اطراف آراگاتس

از نظر تاریخی، مناطق اطراف قله های کوه ارمنستان نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ این کشور دارند:

  • مقبره آرشاکونی در روستای Aghtsk
  • قلعه قرون وسطایی امبرد و کلیسای قرن یازدهم به نام وهراماشن
  • رصدخانه بیوراکان، یکی از بهترین رصدخانه های نجومی جهان در قرن بیستم.
  • پارک الفبا در نزدیکی روستای آرتاشاوان: در سال 2005 برای جشن 16000 سالگرد خلق الفبای ارمنی تأسیس شد. در این پارک تصاویری از 39 حرف الفبای ارمنی را در کنار مجسمه موسس آنها یعنی Mesrop Mashtots خواهید دید.

برای صعود به قله آراگاتس ارمنستان پیشنهاد می شود که با یک تیم کوهنوردی با تجربه و آشنا به منطقه همراه شوید. آوای طبیعت با تجربه صعودهای مختلف خارجی حس امنیت و آرامش را در کنار صعودی لذت بخش به شما خواهد داد.

بهترین زمان صعود به قله آراگاتس

تورهای اسکی: تمام زمستان و بهار، اما با توجه به سامیت پست، دو فصل زیر بهترین به نظر می رسند:

از دسامبر تا فوریه – آب و هوای معتدل اما بسیار سرد (این آب و هوای قاره ای است!)

از آوریل به بعد – گرم تر، و خط برف معمولا هنوز به پایه قله می رسد. ممکن است در ماه مارس بیشتر باران ببارد.

ماه های تابستان از جولای تا سپتامبر است. به خاطر داشته باشید که برف تقریباً در تمام طول سال می تواند مناطق بالایی را بپوشاند.

برچسب ها: تور ارمنستان, تور قله آراگاتس, تورهای خارجی, قله آرارات, قله آراگاتس

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هفده − 5 =

keyboard_arrow_up