معرفی عینک های مناسب کوهنوردی

mountain

معرفی عینک های مناسب کوهنوردی

با توجه به اینکه چشم ها یکی از ارگان های اصلی و مهم در بدن هستند و از آنجایی که در کوهنوردی نیز جزو آسیب پذیرترین عضوها می باشند، باید به شدت از چشمان خود در برابر اشعه ی سوزان آفتاب در تابستان و سرمای سوزان و احتمال برف کوری در زمستان محافظت نماییم. بنابراین انتخاب عینک کوهنوردی یکی از تجهیزات بسیار بسیار مهم می باشد. اما انتخاب عینک مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب از قله، عینک مناسب کوهنوردی را برایتان معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر و انتخاب بهتر عینک کوهنوردی در ادامه با قله همراه باشید.
زمانی که می خواهید برای کوهنوردی و یک صعود هیجان انگیز آماده شوید ، بیشتر ذهن شما به سمت یک جفت بوت بادوام ،کرم های ضدآفتاب با کیفیت و یک کوله پشتی برای نگه داری تجهیزات، معطوف می شود .
اکثرا، همه ی ما، اهمیت یکی از تاثیرگذارترین ابزار کوهنوردی را را از یاد می بریم. بله، فرقی نمی کند برای صعود یک روزه و یا چند روزه آماده می شوید، شما به یک عینک کوهنوردی با کیفیت نیاز خواهید داشت.
داشتن محافظی برای چشمان ،در برابر اشعه های ماورا بنفش، یکی از نکات ضروری برای سلامت چشم و بدن می باشد. هرچه باشد ما فقط همین دو چشم را برای بینایی داریم و باید تا آخر عمر خود از آن ها به خوبی مراقبت کنیم !
پس انتخاب یک عینک کوهنوردی باکیفیت، یکی از” باید ها” در صعود شماست . در این مطلب به ۷ نکته ی کلیدی در خرید آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱- فریم و قاب سبکی داشته باشند.

بهترین عینک‌های کوهنوردی، عینک هایی هستند که وزن سبکی دارند . توجه داشته باشید فریم‌های پلاستیکی به سبب وزن کم، یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما هستند.
هیچ چیزی بدتر از این نیست که در هوایی گرم و طاقت فرسا ، زمانی که انرژی بدن شما به سرعت تخلیه می شود، سنگینی فریم عینک شما نیز تبدیل به یکی ازمشکلات پیش رو شود. پس توجه داشته باشید انتخاب فریم سبک در عینک های کوهنوردی ، تاثیر زیادی در راحتی شما دارد .

۲ – دوام و میزان مقاومت خوبی داشته باشند.

فریم های پلاستیکی عمر و دوام بیشتری نسبت به دیگر جنس ها در استفاده ی طولانی دارند. اگر برای یک صعود سخت و طولانی آماده می شوید که امکان شکستن و خراب شدن عینک در آن وجود دارد، توجه به جنس و دوام آن یکی از نکات ضروری خرید می باشد.
زمانی که در طبعیت و کوه هستید، شکستن عینک کوهنوردی و در نتیجه، با چشمی نیمه باز زل زدن به خورشید (!) ، یکی از بدترین اتفاقاتی هست که ممکن است گریبان گیر شما شود، پس مطمئن شوید که عینک انتخابی شما دوام خوبی دارد و نسبت به فعالیت شما، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

۳ – روی صورت شما، راحت باشند.

همچنین فریم های پلاستیکی روی صورت شما، بسیار راحت هستند . توجه داشته باشید که راحتی عینک ها روی صورت، یکی از نکات اصلی در خرید می باشد. مطمئنان دلتان نمی خواهد زمانی که در حال لذت بردن از صعود خود هستید، وزن و بدنه ی عینک، تبدیل به یکی از مشکلات شما شود. تصور کنید زمانی که پاهای شما مقداری خسته شده اند، عینک شما نیز روی صورتتان ، شما را آزار می دهد! پس به راحتی آن ها روی صورتتان، دقت کنید .

۴ – لنزهای پلاریزه را، انتخاب کنید .

یکی دیگر از نکات مهم در خرید بهترین عینک کوهنوردی ، توجه به لنز آن و خرید لنزهای پلاریزه است . این لنز ها، به خوبی از چشمان شما در برابر خورشید ، برف ، باران و شن و… محفاظت می کنند.
تابش مستقیم نور خورشید می تواند چشم های شما را خسته کند و باعث سردرد شما شود . پس انتخاب لنزهای پلاریزه ( قطبی شده ) یکی از مفیدترین نکات در خرید عینک های کوهنوردی است تا لذت شما را از صعودتان دو چندان کند .

۵ – به شاخص فرابنفش عینک، دقت کنید.

توجه به شاخص و درجه اشعه ماورابنفش عینک ( UV RATING ) ، یکی از نکات ضروری در خرید عینک های کوهنوردی است. لنز های این عینک ها را از ۰ تا ۴ نمره گذاری می کنند. عینک هایی با نمره ی حدودی ۳ تا ۴، بهترین انتخاب برای خرید می باشند . این لنز ها، اشعات بیشتری را دفع می کنند و به خوبی از چشم های شما محافظت می کنند .
در پایین این مقاله ، راجع به این نمره گذاری و شاخص اشعات ماورابنفش به طور کامل توضیح داده ایم، زیرا انتخاب بین این نمره ها، کاملا به سبک زندگی و فعالیت شما باز می گردد .

۶ – سراغ لنزهای ضدخش بروید.

اگر مسیری سخت و دشوار را برای کوهنوردی خود انتخاب کرده اید، سراغ عینک هایی با لنز ضدخش بروید تا از سلامت آن ها تا پایان صعود خود، اطمینان حاصل کنید.
همچنین این لنزها، در برابر ضربه و تکان نیز، مقاومت خوبی دارند . پس اگر می خواهید دنبال عینکی با کیفیت بروید ، The Julbo RACE 2.0 polarized یکی از آنها می باشد . دوام و عمر آن ها نیز مطمئنان از یک هفته صعود شما بیشتر است و حالا حالا ها برای شما کار می کنند!

۷ – به انحنای بدنه و شکل صورت خود، دقت کنید.

زمانی که برای خرید عینک کوهنوردی اقدام می کنید، اولین کار، توجه به شکل صورت شما و بدنه ی عینک می باشد . بهترین شکل فریم برای عینک کوهنوردی شما، آن هایی هستند که انحنایی نزدیک به صورت شما دارند و از قوس صورت شما پیروی می کنند . این عینک ها، روی صورت شما بسیار راحت هستند و معمولا از گوشه ها نیز ، از صورت شما محافظت می کنند .
عینک های با فریم کمربندی ( wraparound ) نیز ، از گوشه های صورت، به خوبی در برابر اشعات مضر خورشید محافظت می کنند . این فریم ها راحتی خوبی نیز روی صورت شما دارند و می توانید در تمام مسیر صعود ، آن را روی صورت خود داشته باشید .

خلاصه ی نکات خرید عینک کوهنوردی :

سبک باشند: به دنبال فریم هایی با جنس پلاستیک و استات باشید که وزنی سبک و دوامی بالا دارند .
راحت باشند : به دنبال فریم هایی باشید که به خوبی با صورت شما تطبیق داشته باشند زیرا قرار است زمان زیادی روی صورت شما باشند .
لنزهای پلاریزه: یکی از بهترین انتخاب ها برای لنز های عینک می باشند که اشعات مضر خورشید را به خوبی دفع می کنند و با قدرتی بالا، از چشم شما محفاظت می کنند .
حفاظت در برابر اشعات فرابنفش: به دنبال عینکی باشید که قدرت دفع بالایی در برابر اشعات ماورابنفش خورشید دارد و بتواند هر دو اشعه UVA و UVB را دفع کند . لنز های عینک، معمولا از ۰ تا ۴ نمره گذاری می شوند، پس دنبال عینکی با شاخص فرابنفش ۳ تا ۴ باشید تا بهترین حفاظت را از چشمان شما انجام دهد .
لنزهای ضدخش داشته باشند: در خرید عینک های کوهنوردی، به دنبال لنز هایی باشید که ضد خش هستند تا از سلامت آن ها در صعود های سخت و دشوار که احتمال سقوط تجهیرات وجود دارد، مطئمن باشید .
قوس و انحنای بدنه : به دنبال عینک هایی باشید که فریم و بدن آن ها ، انحنای کمتری دارند و با قوس صورت شما تطبیق می شوند . مدل های کمربندی wraparound، بهترین انتخاب برای فعالیت های سخت و حفاظت بیشتر از صورت، است .

توضیحاتی راجع به شاخص فرابنفش :

لنزهایی با شاخص ۰ :
این لنز ها، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اشعات فرابنفش را جذب می کنند ! پس به هیچ عنوان انتخاب خوبی برای حفاظت از چشمان شما در برابر اشعات مضر خورشید نمی باشند . معمولا این عینک ها تنها برای زیبایی و روز های ابری و تیره، که تابش نور خورشید بسیار خفیف است ، کاربرد دارند .
لنزهایی با شاخص ۱ :
این لنز‌ها نیز، درصدی حدود ۴۳ تا ۸۰ درصد از اشعات فرابنفش را جذب می کند و معمولا کاربرد بیشتری در زیبایی تا دفع اشعات مضر خورشید، دارند! بهترین زمان برای استفاده از آن ها در روز های ابری با تابش نور کم خورشید می باشد .
لنزهایی با شاخص ۲ :
درصدی بین ۱۸ تا ۴۰ درصد از اشعات فرابنفش خورشید را جذب می کنند و معمولا برای روزهای پوشیده از ابر و نور کم خورشید، توصیه می شوند .
لنزهایی با شاخص ۳ :
این لنزها، قدرت دفع بالایی در اشعات فرابنفش خورشید دارند و تنها ۸ تا ۱۸ درصد از این اشعات را جذب می کنند ! به همین دلیل به بهترین انتخاب برای فعالیت های روزانه مثل رانندگی ، کوهنوردی و … در روزهای آفتابی، تبدیل شده اند .
لنزهایی با شاخص ۴ :
این لنزها، تیره ترین لنزهای عینک را شامل می شوند و با قدرت دفع نزدیک به ۸۲ تا ۸۷ درصد، بیشترین دفع را در برابر اشعات فرابنفش دارند، اما برای استفاده ی روزانه مناسب نیستند . از آنها در شرایط فوق العاده آفتابی و گرم استفاده کنید. به عنوان مثال در ارتفاعات زیاد و یا در دریا و ساحل ها . به هیچ عنوان از این لنز ها، هنگام رانندگی استفاده نکنید .
این موارد، جزو ضروری ترین نکات برای خرید عینک های کوهنوری بود . چیزی را جا انداخته ایم ؟ در قسمت نظرات با ما گفت و گو کنید و بهترین عینک های کوهنوردی را به ما معرفی کنید .

برچسب ها: عینک کوهنوردی, کوهنوردی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دو × 1 =

keyboard_arrow_up