۱۰ نکته برای شبی دنج در کمپ

۱۰ نکته برای شبی دنج در کمپ

چگونه در چادر گرم بمانیم ؛۱۰ نکته برای شبی دنج در کمپ

کوهستان حتی در گرم ترین فصل سال هم می تواند با سرما همراه باشد. در ارتفاعات نیز همیشه هواسردتر است، به طوری که به ازای هر ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع باید انتظار کاهش ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد دما را داشته باشید. در نتیجه حتی در فصول گرم سال نیز کمپینگ و شبمانی در ارتفاعات می تواند با سرما همراه باشد. در این مقاله به مجموعه ای از نکات اشاره می کنیم که توجه به آنها باعث می شود، شب راحتتر و به یادماندنی را در طبیعت تجربه کنید.

با چادر مناسب شروع کنید.

اولین گام در گرم ماندن توجه به چادر است. استفاده از چادر با دریچه‌های زیاد و مواد نازک برای حفظ گرما کمک زیادی نمی‌کند. چادرهای هوای سرد با پارچه ضخیم تر ساخته می شوند. بسیاری از آنها یک دریچه در سقف برای دودکش اجاق گاز دارند. چادرهای دوپوش به طور کلی گرم تر هستند، چرا که هوای بین دو لایه به صورت عایق عمل می کنند اما از طرف دیگر سنگین تر هم می باشند.

از گرمای بدن خود بهره ببرید.

اندازه چادر شما نیز تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. ما انسان ها گرمای زیادی تولید می کنیم. اگر چادر شما خیلی بزرگ است، نمی توانید از گرمای بدن استفاده کنید. استفاده از یک چادر ۴ نفره که تنها یک نفر در آن می خوابد، منطقی نیست. فشردن ۴ نفر در یک چادر ۴ نفره همه شما را گرم نگه می دارد. بنابراین در هوای سردتر یک چادر کوچک انتخاب کنید و اجازه دهید گرمای بدنتان چادر را گرمتر نگه دارد.

تفاوت را بدانید: تشک بادی در مقابل پد خواب

تازه کارها معمولاً ضخیم ترین تشک بادی ممکن را انتخاب می کند. آنها معمولا بزرگ‌ترین و راحت‌ترین تشکی را پیدا می‌کنند که در چادرشان جا می‌شود. هنگام کمپینگ در هوای سرد با این میل مبارزه کنید.

هر چه تشک بادی شما ضخیم تر باشد، گرم کردن هوای داخل تشک در یک شب سرد سخت تر می شود. بنابراین هوا به عنوان یک عایق عمل نمی کند. و سپس آن سرما مستقیماً به کیسه خواب شما نفوذ می کند.

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما تشک نازکتر یا زیرانداز گرمتر می ماند. هوای داخل گرم می شود و به عنوان عایق بین کیسه خواب و زمین سرد عمل می کند.

پدهای خواب نازک خود باد شونده با ضخامت تنها چند اینچ، گرمای بدن شما را در داخل آن نگه می دارد، به جای اینکه اجازه دهد به داخل زمین نفوذ کند. یک تشک بادی بزرگتر هوای زیادی برای گرم شدن بدن شما خواهد داشت. یک تشک نازک به سبک در زیر تشک خود باد شونده یک لایه محافظتی اضافی بین شما و زمین ایجاد می کند و به شما استراحت شبانه خوبی می دهد.

استفاده از زیرانداز چادر

استفاده از زیرانداز چادر راهکاری دیگری برای گرم ماندن است. این لایه اضافی و سبک باعث می شود رطوبت کمتری به چادر شما نفوذ کرده و در نهایت رطوبت کمتر به معنای گرمای مناسب تر خواهد بود. در این صورت یک زیرانداز چادر در زیر کیسه خواب، یک لایه چادر و یک زیرانداز بین شما و زمین فاصله ایجاد می کند.

کیسه خواب مناسب را انتخاب کنید

کیسه خواب های مناسب می توانند تاثیر زیادی بر تجربه سفر شما داشته باشند. قبل از رفتن به برنامه، یک کیسه خواب به اندازه کافی گرم با کمترین درجه حرارت برای بدترین سناریویی که می توانید در سفر کوهنوردی و کمپینگ خود تصور کنید، انتخاب نمایید.

برای انواع مختلف عایق، تقریباً دو نوع کیسه خواب اصلی در بازار وجود دارد. کیسه خواب پر بسیار سبکتر و گرمتر است و در محیط سرد عملکرد خوبی دارد. اما قدری گرانتر هستند، اگر بودجه مهم است، می توانید کیسه خواب های الیاف مصنوعی را انتخاب کنید. به سرعت رطوبت را از بین می برد و بدن شما را خشک و راحت نگه می دارد.

همچنین نگاهی به استفاده از روکش کیسه خواب در ترکیب با کیسه خواب خود بیندازید. یک آستر می تواند ۵ تا ۱۵ درجه گرما را برای یک خواب خوب در شب به آسایش کیسه خواب بیافزاید.

به درستی و بر اساس سیستم لایه بندی لباس بپوشید.

اگر هوا سرد است، در کمپ نیز مانند پیمایش لباس بپوشید. پوشیدن لایه های گشاد هنگام کمپینگ و پیاده روی در آب و هوای زمستانی به شما این امکان را می دهد که دمای خود را با حذف یا اضافه کردن لایه ها تنظیم کنید. هنگامی که برای عصر داخل چادر خود هستید، ممکن است بتوانید تنها با پوشیدن لایه بیس راحت باشید.

هنگام کمپینگ در اواسط زمستان، یک لایه پشمی روی لایه بیس حرارتی شما نیز ایده خوبی است.

لباس های فردا را در برابر رطوبت حفظ کنید.

پیشنهاد می‌کنیم لایه بیرونی لباس‌تان را در کوله بگذارید تا از خیس شدن یا پوشیده شدن در برف محافظت کنید. در ظاهر اشتباه به نظر می رسد، اما منطقی در آن وجود دارد. نفس و گرمای بدن شما باعث ایجاد رطوبت در فضای کوچک چادر شما می شود. این رطوبت می تواند در لایه بیرونی شما به دام بیفتد.

یک راه دیگر برای خشک کردن لباس ها ، استفاده از گرمای کیسه خواب است، البته به طور کلی هدفتان این باشد که تا حد امکان سرایت رطوبت به تجهیزات و پوشاک خودتان را خشک نگه دارید.

گرمای پاها را حفظ کنید.

استفاده از جوراب پر، جوراب های پشمی خشک یا دمپایی های پر کمپی از جمله راهکارهای هستند که به شما کمک می کنند تا پاهای خود را گرم نگه دارید. یک کلک دیگر در اینجا این است که جلوی برخورد پایین کیسه خواب با دیواره چادر را بگیرید. چرا که در این صورت پای شما به سرعت سرد می شود. بین پایین کیسه خواب می توانید کوله خود را قرار دهید.

بطری های آب گرم

گزینه های زیادی برای گرم ماندن در چادر شما وجود دارد. بطری های آب گرم در کیسه خواب، دست گرمکن، پتوهای ضخیم، در آغوش گرفتن. اگر هرگز در کوهستان سرد به کمپ نرفته‌اید، ممکن است بخواهید با کسی که تجربه دارد بروید یا با دوستانی که می‌شناسید که به کمپینگ زمستانی می‌روند صحبت کنید. آنها می توانند دانش زیادی را در اختیار شما قرار دهند.

تغذیه مناسب

به ساده ترین شکل بدن انسان حرارت را از غذا تامین می کند و غذاهایی مانند پروتئین ها بیشترین تولید گرما را دارند. از سوی دیگر رقیق نگه داشتن خون با نوشیدن مایعات بیشتر باعث می شود گرما به شکل بهتری در بدن شما به وسیله خون منتقل شود. مایعات گرم و سوپ را به همراه مواد غذایی با انرژی فراموش نکنید.

جمع بندی

این ایده های مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای گرم نگه داشتن در چادر شما مفید است. همه ما متفاوت هستیم و راه های مختلفی برای گرم نگه داشتن داریم. با این حال، قوانین کلی برای همه یکسان است. هنگامی که این مفاهیم را بدانید، احتمالا از کمپینگ در هوای سرد لذت ببرید. گرم ماندن یک هنر است که باید آنرا یاد گرفت.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

سه × 5 =

keyboard_arrow_up