شهر وان ترکیه

وان ترکیه

شهر وان ترکیه یکی از شهرهای پرطرفدار در بین ایرانیان است. این شهر که در مرز غربی ایران قرار دارد یکی از مقاصد جذابی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. شهر وان یکی از شهرهایی است که برای سفر نیازی به ویزا ندارد. در سال های اخیر و به دلیل هزینه های بالا، شهر وان یکی از مقاصد اصلی مسافران شده است. بدون شک در هر قسمتی از این شهر که وارد شوید صدای آشنای ایرانیان را خواهید شنید. البته شهرهایی که به مرز ترکیه نزدیک هستند، براحتی می توانند به وان سفر کنند و سفر به وان ترکیه برای آنان مانند سفر به شهرهای داخلی ایران است. ما در این مقاله قصد داریم تا دلایل سفر به این شهر را برای شما بازگو کنیم.

شهر وان ترکیه

وان شهری بزرگ است در شرق ترکیه که فاصله اندکی با کشور ما دارد و بشدت محبوب است. براحتی از طریق مرزهای زمینی می توانید به این شهر سفر کنید و سفری زیبا را برای خود رقم بزنید. قدمت وان ترکیه، ۳۴۰۰ ساله است و جاذبه های زیاد گردشگری و توریستی دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این شهر یک مقصد ارزان است که هرکسی می توانید به راحتی به آن سفر کند.

امروزه بیشترین درصد مردم وان را کردها تشکی می دهند. یکی از علل محبوبیت شهر وان ترکیه این است که گربه های در این شهر چشمانی رنگی دارند، بعبارتی یکی از چشمان آن ها آبی و چشم دیگرشان زرد رنگ است. موقعیت جغرافیایی شهر وان اینگونه است که از شمال و غرب به دریاچه وان، از سمت شرق به کوه های سیاه کوه و ارک و از سمت جنوب به کوه های آرتوس منتهی می شود.

اطلاعات مهم وان ترکیه

بر اساس تفاهم نامه ای که بین ایران و ترکیه امضاء شد، شهروندان ایرانی به راحتی می توانند تا ۹۰ روز بدون ویزا به شهر وان ترکیه سفر کرده و در آنجا اقامت داشته باشند و در صورتی که به خاک ترکیه وارد شوند، به پاسپورت آنها مهر زده خواهد شد. البته دقت کنید که در زمان سفر به وان ترکیه، پاسپورت شما باید تا ۶ ماه مهلت داشته باشد و همین موضوع باعث شده است تا سفر به وان ترکیه یکی از محبوب ترین سفرها در بین ایرانیان باشد. واحد پول این شهر مانند ترکیه لیر است و ساهت محی این شهر یک ساعت از تهران عقب تر می باشد.

دین مردم در شهر وان ترکیه اسلام است و سنی هستند ضمن اینکه زبان آنان ترکی استانبولی است. سفر به شهر وان در تمام فصول جذاب است اما توصیه میکنیم که در فصل های بهار و تابستان به این شهر سفر کنید. تفریحاتی که در شهر وان ترکیه می توانند شما را سرگرم کنند قایق سواری، شنا، خرید، اسکی، دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر، امتحان کردن غذاهای ترکی و همچنین گردش در شهر و خرید اشیاء سنتی و زیبای شهر وان است که هر کدام در نوع خود بی نظیر هستند.

از سوغاتی های جالب، لذیذ و جذابی که می توانید با خود به شهر خود ببرید می توان به راحت الحلقوم، چای ترکی، آثار هنری، اجناس زیبای سرامیکی، قهوه ترک، اجناس آنتیک، فرش و گلیم و چشم نظر اشاره کرد که هم قیمت مناسبی دارند و هم در نوع و زیبایی خود بی نظیر هستند. محله های خوب شهر وان ترکیه خیابان جمهوریت است که برای خرید و غذا آن را توصیه می کنیم. بعد از آن خیابان کاظم کارابکر است که برای خرید کردن از انواع برندهای مشهور ترکیه مناسب بوده و رستوران های متعددی نیز دارد و همچنین محله های حاجی بکیر، سلیم بی، جودت پاشا، آق کورپو و علی پاشا هستند که دیدن این محله های خالی از لطف نمی باشد.

آب و هوای شهر وان ترکیه و فصل مناسب سفر

وان ترکیه آب و هوایی کوهستانی دارد. از ابتدای بهار تا پایان پاییز آب و هوا کاملا مساعد بوده و کمی بارش نیز رخ می دهد اما زمستان در این شهر سرد و برفی بوده و بالطبع آن تابستان ها نیز گرم و سوزان هستند. دمای هوا در این شهر بطور معمول چیزی مابین منفی ۴ درجه تا ۲۹ درجه سانتی گراد است .البته هدف سفر شماست که زمان مناسب را تعیین می کند. اگر هدف شما این است که برای تفریح به وان ترکیه سفر کنید بهتر است در آب و هوای متعادل اقدام به خرید بلیط و سفر کنید تا بیشترین لذت را از سفر خود برده باشید.

به این فصل ها که در آن آب و هوای وان ترکیه متعادل و مطلوب است فصل های سیزن گفته می شود که هزینه هتل ها و اقامتگاه ها در این مواقع بسیار زیادتر خواهد بود. اگر قصد شما از سفر به این شهر خرید است بهتر است با اطلاع از فروش های فصلی تابستان و زمستان اقدام به سفر کنید. اگر هم می خواهید برای برف بازی و اسکی به این شهر سفر کنید پیشنهاد می کنیم فصل زمستان را از دست ندهید.

اوایل تیر ماه یعنی در ماه آوریل و فروردین ماه یعنی ماه مارس بیشترین گردشگر به شهر وان ترکیه سفر می کنند. این ماه ها جزء شلوغ ترین و گران ترین ماه های سال در این شهر محسوب می شوند. حراجی های برای برندهای مختلف در آخر هر فصل اجناس خود را حراج کرده و برای فصل جدید انبارهای خود را خالی می کنند. اگر تصمیم دارید برای تعطیلات رسمی و یا آخر هفته به این شهر سفر کنید باید بگوییم که از تصمیم خود صرف نظر کنید چون در این مواقع شهر وان ترکیه بشدت شلوغ بوده و قیمت ها نیز بشدت بالا هستند.

مکان های دیدنی وان ترکیه

در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم که شهر وان ترکیه پر است از جاذبه های تاریخی، طبیعی و توریستی که در نوع خود بی نظیر و چشم نواز هستند. در این قسمت به برخی از این جاذبه های عجیب اشاره خواهیم کرد و دلایل سفر به شهر وان ترکیه را برای شما شرح خواهیم داد.

وان ترکیه

  •   دریاچه وان

اولین جاذبه طبیعی شهر وان ترکیه، دریاچه وان است. این دریاچه لقب بزرگترین دریاچه طبیعی در ترکیه را بخود اختصاص داده است، ضمن اینکه دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه نیز می باشد که از زیبایی های منحصر به فرد و جالبی نیز برخوردار است. این دریاچه در شهر وان ترکیه به یکی از نمادهای این هر بدل گشته و گردشگران و مسافران زیادی را هر ساله به سمت خود می کشاند. فرم این دریاچه مثلثی است و آب آن کاملا شور است. برای آشامیدن و کشاورزی اصلا مناسب نبوده و فقط یک نوع خاص از گونه ماهی ها در آن زندگی می کند. اما نگران نباشید در دریاچه وان می توانید به راحتی شنا، ماهیگیری و غواصی انجام دهید. این دریاچه در فصل های بهار و تابستان بسیار پر آب است و فاصله آن تا شهر نیز تنها ۱۰ کیلومتر است.

  •   جزیره آکدامار

جزیره آکدامار در دریاچه وان قرار گرفته و فاصله آن تا ساحل تنها ۳ کیلومتر است. این جزیره سرشار از دیدنی های بی نظیر طبیعی است، چشمه ای جوشان دارد، طبیعتی بکر دارد و همچنین یک کلیسای ارمنی در آن واقع شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. شما می توانید بعد از سفر به شهر وان ترکیه، به این جزیره نیز سری بزنید و مشاهده مناظر و طبیعت ناب این جزیره لذت ببرید. راه دسترسی به این جزیره بوسیله کشتی امکان پذیر است.

  •   کلیسای ارمنی صلیب مقدس یا کلیسای آختامار

یکی از پرجاذبه ترین و مهم ترین کلیساهای شهر وان ترکیه، کلیسای آکدامار است که بنایی باستانی و زیبا بوده و در جزیره آکدامار قرار گرفته است. فاصله این کلیسا تا شهر وان ترکیه دقیقا ۴۱ کیلومتر است و قدمتی آن به قرن دهم میلادی بر می گردد. فضای کلیسا بشدت آرامبخش است و ارزشی فرهنگی و تاریخی برای منطقه دارد. نمای اصلی بنا بشدت جذاب است و نکته جالب اینجاست که با وجود حمله مغول ها، اتفاقات طبیعی و خرابی های ایجاد شده، طرح و نقش های حکاکی شده بر روی بدنه هنوز هم سالم مانده و از زیبایی خاصی برخوردار هستند. این کلیسا را در سال ۲۰۰۵ میلادی بازسازی کردند و گردشگران زیادی برای دیدن این کلیسا به شهر وان ترکیه سفر می کنند.

  •   شهر احلات

شهری کاملا تاریخی که در قسمت شمالی دریاچه وان واقع شده و به دلیل گورستانی که در آن قرار دارد بشدت مورد توجه است. در این گورستان شما حدودا ۸ هزار قبر خواهید دید که سنگ قبرهایی با ارتفاع ۲ تا ۳ متر داشته و بر روی هرکدام از آن ها با زبان عربی و فارسی شرح حال متوفی حک شده است. ای گورستان در شهر وان ترکیه بسیار معروف است.

  •   موزه وان

این موزه که یکی دیگر از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر وان ترکیه می باشد از دهه ۹۰ و درست از سال ۱۹۷۰ شروع به فعالیت کرده است و دو سالن بسیار بزرگ قوم شناسی و همچنین قوم نگاری دارد که دیدن این سالن ها خالی از لطف نیست. در این موزه های شما شاهد چندین سنگ قبر خواهید بود که به شکل سر قوچ و یا گوسفند هستند و تاریخچه ای به قدمت قوم آق‌قویونلو ها و قراقویونلو ها دارند. در قسمت بالای موزه سکه های تاریخی، نسخه های خطی و ظروف سفالی قابل دیدن هستند و در قسمت پایین موزه ظروف سرامیکی، آثار برنزی و طلا و جواهرات اورارتویی قابل دیدن هستند.

  •   خشایار شاه و کتیبه منسوب به او

این کتیبه یکی از آثار باستانی و جذاب ایرانی است که در شهر وان ترکیه و خارج از مرزهای ایران قرار دارد. قدمت آن بیش از ۲۵۰۰ سال است و ۳ زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی بر روی آن خودنمایی می کنند. این کتیبه که با ستایش خدای یگانه آغاز شده بر روی یک صخره با ارتفاع ۲۰ متر قرار دارد. کتیبه را به دستور داریوش بزرگ ساختند و با اهتمام و تلاش های خشایار شاه تکمیل شد.

  •   پارک کورتولوش

یکی از مکان های بسیار دیدنی و جذاب شهر وان ترکیه، پارک کورتولوش است که مکانی مناسب برای کسب آرامش و استراحت کردن است. این پارک در مرکز شهر واقع شده و امکاناتی چون فضایی برای بازی کودکان، نیمکت هایی برای استراحت بزرگسالان و همچنین کافه هایی برای ارائه غذاهای ترکی و نوشیدنی های جذاب در آن تعبیه شده است.

  •   قلعه وان

در شهر وان ترکیه قلعه ای با نام قلعه وان قرار دارد که بزرگترین بنای تاریخی به یادگار مانده از پادشاهی اورارتویی ها می باشد. این قلعه در قسمت شرقی دریاچه وان واقع شده. قدمت این قلعه تاریخی به قرن ۷ یا ۹ میلادی برگشته و هنوز هم در بقایای بجا مانده از آن می توانید دیوارهایی سر به فلک کشیده و ستون هایی عظیم و بر جا مانده از دوره حکومت پیشینیان را ببینید. آجرها در این قلعه از جنس گل و دیوارها از جنس سنگ بازالت هستند.

  •   آبشار مرادیه

این آبشار زیبا در در شهر وان ترکیه و درست در ۸۸ کیلومتری شمال آن قرار دارد. برای دیدن این آبشار باید ابتدا از روی یک پل معلق و کابلی عبور کنید. این آبشار زیبا ۶ متر ارتفاع داشته و ۸۸ متر عرض دارد که در نوع خود یکی از مناظر طبیعی و بکر در شهر وان ترکیه بحساب می آید. محیطی که اطراف این آبشار را احاطه کرده بشدت سرسبز و زیبا بوده و سکوت بی نظیر آن برای ساعتی می تواند شما را از هیاهو و شلوغی شهر دور کند.

  •   پارک آبی چاغداش وان

یکی دیگر از جاذبه های بسیار وسوسه برانگیز شهر وان ترکیه، پارک آبی معروف آن یعنی پارک چاغداش وان است. این پارک یک تفریح بی نظیر بحساب می آید که شما می توانید دسته جمعی و با خانواده یا دوستان خود به آنجا رفته و برای یک روز در آن مکان به خوبی استراحت کنید. این مجموعه سرپوشیده و کاملا مجهز به عنوان مجهزترین مجموعه آبی در شهر وان ترکیه از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و امکاناتی مانند سرسره آبی، سونا، جکوزی و استخر دارد. همچنین ناگفته نماند که ورزش هایی مانند یوگا، باله، ژیمناستیک کودکان، پیلاتس بزرگسالان و بانوان نیز در آن ارائه می شود.

راه های سفر به شهر وان ترکیه

برای این که به شهر وان ترکیه سفر کنید می توانید از طریق ۴ روش اقدام کنید. این ۴ روش شامل هواپیما، اتوبوس، قطار و خودروی شخصی هستند. البته ناگفته نماند که شهر وان ترکیه فرودگاه هم دارد اما تعداد پروازهای مستقیم از این فرودگاه به ایران کم است. اگر تصمیم به سفر به این شهر با هواپیما را دارید توصیه می کنیم که اول از تهران به استانبول رفته و سپس از استانبول به وان سفر کنید.

اگر هم دوست دارید با قطار سفر کنید بهتر است بدانید که بعلت معطل شدن در مرز و در ایست های بازرسی احتمالا زمان زیادی را از دست خواهید داد و بشدت خسته خواهید شد. ضمن اینکه برای سفر به شهر وان ترکیه باید اول از همه به شهر تبریز بروید و از آنجا سوار قطار بشوید. در طول یک هفته ۲ بار از تبریز قطار به سمت وان حرکت دارد اما ما توصیه می کنیم که با خودروی شخصی و یا اتوبوس مسافرت به شهر وان ترکیه را امتحان کنید.

  •   مرزهای مشترک با شهر وان ترکیه

برای ورود به شهر وان ترکیه، ۳ مرز زمینی وجود دارد. مرز رازی یا کاپیکوی، مرز سرو یا اسندره و مرز بازرگان یا گورباغ که از میان این ۳ مرز، مرز رازی کوتاه تری مسیر را دارد . برای اینکه به این مرز بروید ابتدا باید به تبریز سفر کرده و سپس به خوی بروید. فقط نکته اینجاست که مرز رازی از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر فعالیت دارد، پس فراموش نکنید که در این بازه زمانی خود را به مرز برسانید تا اتلاف زمان نداشته باشید.

اما مرز زمینی سرو هیچ گونه محدودیتی برای زمان ندارد و فقط کافی است برای رسیدن به این مرز اول به ارومیه سفر کنید. مرز بازرگان اما با دو مرز دیگر متفاوت است. چون مرزی ترانزیتی است در تمام طول شبانه روز فعال بوده و هیچ محدودیتی ندارد. تنها مشکلی که دارد این است که این مرز از مرزهای دیگر دورتر بوده و دسترسی به آن با مشکلی اندکی روبرو است.

دقت کنید که اگر برای سفر به شهر وان ترکیه از خودروی شخصی استفاده می کنید باید پلاک خود را کاپورتاژ کنید یعنی آن را به پلاک بین المللی تغییر دهید و حتما گواهینامه بین المللی نیز دریافت کنید. اگر تمامیل داشته باشید می توانید تا مرز با خودروی شخصی خود بروید و بعد از آن ادامه مسیر را با خودروهای مرزی ادامه دهید. مدت زمان سفر زمینی از تهران تا شهر وان ترکیه بسته به ۳ مرز مختلفی که معرفی کردیم از ۱۰ تا ۱۵ ساعت متغیر است.

اگر قرار باشد که سفر خود را هوایی انجام دهید، فاصله تهران تا شهر وان ترکیه را با پرواز مستقیم در حدود ۱ ساعت طی خواهید کرد. اما اگر پرواز شما اول به استانبول برود و بعد به سمت شهر وان ترکیه حرکت کنید، پرواز شما از تهران تا استانبول ۲ ساعت و از استانبول تا شهر وان ترکیه نیز ۲ ساعت خواهد بود. اگر هم تصمیم گرفتید تا با قطار و خطوط ریلی به این شهر سفر کنید باید بدانید که فاصله تهران تا تبریز ۱۳ ساعت بوده و از تبریز تا وان نیز ۷ ساعت است.

غذاهای شهر وان ترکیه، یک بهانه لذیذ برای سفر

شاید برایتان پیش آمده باشد که مکان یا شهری را فقط برای غذاها و خوراکی هایی که دارد دوست داشته باشید. اما شهر وان ترکیه از آن دسته شهرهایی است که هم جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی جذاب و دیدنی دارد و هم غذاهایی لذیذ و بینظیر. طعم رنگ غذاهای ترکی همیشه از گذشته تا به امروز مورد توجه مسافران و گردشگران بوده است. ترکیه از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است و با توجه به همین موقعیت جغرافیایی غذاهایی لذیذ و خوش طعم در آن تهیه و ارائه می شوند. در شهر وان ترکیه نیز شما می توانید غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوش طعم پیدا کنید که طعم آن ها را هیچگاه فراموش نخواهید کرد.

بله، یکی از جاذبه های گردشگری شهر وان ترکیه همین غذاهای خوش طعم آن است. یکی از غذاهای بسیار خوش طعم و پرطرفدار در ترکیه کباب ها هستند مانند آدنا کباب. این کباب همان کباب کوبیده ماست که با ادویه  های مخصوص مخلوط شده و طبخ می شود. یکی دیگر از غذاهای محلی و لذیذ در شهر وان ترکیه کوفته است که در این شهر می توانید ۲۰۰ نوع کوفته با طعم های مختلف ببینید و همه آن ها را تست کنید. هر کدام از این کوفته ها ترکیبات و طعم های منحصر به فرد خود را دارند. غذای جذاب بعدی در شهر وان ترکیه دلمه است که با شکل های مختلف و با مواد متفاوت رول و پیچیده شده و طبخ می شود.

سوپ نیز پای ثابت سفره های مردم ترکیه است که ترکیبی از پوره عدس و سبزیجات بوده که طعم آن فراموش نشدنی و خاص است. در آخر به غذای خاص این شهر میرسیم که پیده نام دارد. نانی نازک با مخلفاتی مختلف و متفاوت که در تنورهای زغالی آن را می پزند. شما می توانید در شهر وان ترکیه رستوران هایی را پیدا کنید که فقط در حال تهیه و طبخ انواع پیده هستند.

41f99ba506257c56a1a90c9f
وان ترکیه

چمدان های خالی و جشنواره های پر ستاره

در شهر وان ترکیه جشنواره های خرید همزمان با تعطیلات رسمی نوروز برگزار می شوند. درست از تاریخ ۱۹ مارس تا ۲۹ مارس که ایرانیان در تعطیلات خود بسر می برند. این جشنواره های فروش در شهر وان ترکیه تخفیفات عالی، برنامه های سرگرم کننده و جذاب و همچنین رویدادهای تفریحی متعددی را شامل می شود. کم نیستند ایرانیانی که برای گذراندن تعطیلات نوروز و جشن روز ۱۳ نوروز، به این شهر سفر می کنند. این فستیوال که فستیوال خرید وان نام دارد با چراغانی کردن خیابان ها، شروع خود را اعلام می کند. ناگفته نماند که کشور ترکیه و شهر وان به دلیل پذیرش فراوان گردشگران از سراسر دنیا از امنیت بالایی برخوردار است و هیچ گونه خطری از جانب مردم و دولت گردشگران را تهدید نمی کند.

سخن پایانی

شهر وان ترکیه یکی از شهر های بسیار زیبا و گردشگر پذیر ترکیه است که سفر به آن خالی از لطف نیست. راه های سفر به این شهر فراوان هستند و به دلیل نزدیکی زیاد به ایران یکی از مقاصد پرطرفدار محسوب می شود. ناگفته نماند که به نسبت کشورهای دیگر و یا شهر های دیگر ترکیه، مسافرت به شهر وان گران نبوده و کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به کشورهای اطراف را دارید و تمایلی ندارید که زیاد هزینه کنید، حتما سری به شهر وان ترکیه بزنید و از جذابیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن در کنار جشنواره های جذابش لذت ببرید.

برچسب ها: تور طبیعتگردی خارجی, طبیعتگردی, وان ترکیه

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

سه × 5 =

keyboard_arrow_up