چگونه کوله کوهنوردی را بشوییم؟

content 10032016 0013 how to clean backpack lg 750x375 1 e1655093958550

کوله پشتی یکی از وسایل ضروری در کوهنوردی است و حفظ آن برای کاربرد بهتر اهمیت دارد. یکی از مهمترین گامها برای حفظ این وسیله شستشوی کوله کوهنوردی به صورت دوره و از روش درست آن می باشد. در این نوشته به راهکارهای شستشوی کوله کوهنوردی و نکات آن اشاره خواهیم کرد.

چرا باید کوله پشتی خود را بشویید

ممکن است از ظاهر کوله پشتی خود راضی باشید، اما چربی و خاک و اشعه فرابنفش خورشید می‌توانند پارچه را به مرور زمان تخریب کنند و آن را مستعد پارگی نماید. این آلودگی همچنین می‌تواند به زیپ‌ها و سگک‌ها راه پیدا کند و احتمال شکستن یا خرابی آنها را افزایش دهد. همچنین، ریختن مواد غذایی یا خرده‌های غذا می‌تواند موجوداتی را جذب کند که در خوردن نایلون برای میان‌وعده دریغ نمی‌کنند. شستشوی دوره ای طول عمر کوله شما را افزایش می دهد و در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد.

چه زمانی کوله پشتی خود را بشویید

پاک کردن کثیفی ها و لکه ها زمانی که هنوز تازه هستند آسان تر است. با تعمیر و نگهداری منظم زیپ و با تمیز کردن لکه های کثیف، تجمع گرده و لکه ها هنگام بازگشت به خانه، از آسیب طولانی مدت بسته جلوگیری کنید. شستشوی ملایم بعد از هر پیاده روی یا هر چند پیاده روی برای کوله شما بسیار بهتر از یک شستشوی کامل پس از فصل است تا آسیب وارد شده در مسیر را جبران کند. به طور کلی همیشه “پیشگیری بهتر از درمان است”.

وسایل مورد نیاز برای شستشوی کوله کوهنوردی

شما نمی توانید کوله پشتی خود را با بقیه لباس های هفته در ماشین لباسشویی بیندازید. سایش ماشین‌های لباسشویی با درب بالا یا جلو می‌تواند به کوله شما آسیب برساند و محافظ بیرونی پلی‌اورتان آن را خراش دهد – حتی در تنظیمات شستشوی ظریف هم این اتفاق می افتد. همچنین، به گفته Deuter، هنگامی که باقیمانده مواد شوینده، عرق و اشعه ماوراء بنفش با هم تماس می گیرند، یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که سرعت تجزیه پارچه ها را افزایش می دهد. پس راهکار شما شستشوی کوله کوهنوردی به صورت دستی خواهد بود. برای این کار به موارد زیر نیاز دارید:

  • صابون ملایم. مطمئن شوید که بدون عطر یا مواد افزودنی است. شوینده های خشن می توانند به پارچه و پوشش های محافظ کوله شما آسیب بزنند. صابون های کاستیل، شامپو بچه یا هر صابونی که به طور خاص برای تمیز کردن پارچه های فنی ساخته شده است (مانند نیکواکس تک واش) خوب هستند.
  • دستمال تمیزکاری یا اسفنج
  • مسواک یا مسواک استفاده شده با موهای نرم. برای محافظت از پوشش محافظ کوله خود، از آن به اندازه کافی استفاده کنید.

نحوه شستشوی کوله کوهنوردی

قبل از تمیز کردن، مطمئن شوید که کوله شما کاملا خالی است. کوله را چندین بار به خوبی تکان دهید تا جیب های آن کاملا تخلیه شود، جیب‌های داخلی را بررسی کنید و هرگونه کثیفی و ماسه را از شکاف‌های کوله خود خارج کنید. برچسب ها را برای دستورالعمل های تمیز کردن خاص سازنده بررسی کنید: آنچه برای یک کوله مناسب است ممکن است برای کوله دیگر مناسب نباشد.

اگر کوله شما فقط کمی گرد و غبار دارد، می توانید با یک تمیز کردن ملایم نظافت را انجام دهید. اگر با دود، کثیفی یا لکه های چندین فصل آتش کمپ سنگین شده است، شستشوی کامل را انتخاب کنید. هر دو تمیز کردن باید با خالی بودن بسته و باز کردن زیپ هر جیب یا محفظه شروع شود.

شستشوی ملایم کوله کوهنوردی:

  • از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن خرده های داخل کوله خود استفاده کنید.
  • یک حبه کوچک صابون را روی دستمال خود بمالید و از آن برای لکه های سطحی تمیز بیرونی کوله پشتی خود استفاده کنید. اگر برای تمیز کردن کوله شما کافی نیست، کف بیشتری اضافه کنید.
  • از آب ولرم (نه داغ) برای شستشوی صابون از کوله خود استفاده کنید.
  • زیپ‌های خود را از نظر کثیفی، خرده‌ریزی یا هر چیزی که به مرور زمان ممکن است به آن‌ها آسیب برساند، بررسی کنید. برای تمیز کردن آنها از یک دستمال یا اسفنج خشک استفاده کنید.

شستشوی کامل کوله کوهنوردی

  • تسمه‌های کمربند و شانه‌ی کوله خود را باز کنید(اگر امکان پذیر هست) و آنها را جداگانه با صابون و پارچه شستشو بشویید – یا برای نقاط کثیف مخصوصاً برس بزنید. با هر نقطه ای که ممکن است با پوست شما تماس پیدا کند ملایم باشید.
  • قاب فلزی کوله خود را در صورت وجود باز کنید. (مجددا، اگر امکان پذیر هست).
  • کوله خود را در یک وان حمام، لگن یا سینک که با ۲۰ سانتیمتر آب ولرم و مقدار کمی صابون (۱ تا ۲ قاشق غذاخوری) پر شده است فرو کنید. بگذارید بسته شما برای یک یا دو دقیقه خیس بخورد.
  • کوله پشتی خود را به سرعت دور آب بچرخانید تا هم داخل و هم بیرون آن تمیز شود. اگر لکه‌های دردسرساز یا لکه‌ای دارید که تنها با آب و صابون تمیز نمی‌شوند، به آرامی از برس یا پارچه‌ی خود استفاده کنید تا آن را برطرف کنید. برای جلوگیری از پاره شدن جیب های مشبک یا محفظه های خارجی، به نرمی کار کنید.
  • آب کثیف را تخلیه کنید. دوباره وان را با ۲۰ سانتیمتر آب تمیز و ولرم پر کنید. خوب بشویید و هر چند بار که لازم است تکرار کنید تا کاملا از شر صابون و کثیفی خلاص شوید.

از بین بردن لکه

اسفنج خود را خیس کنید، یک حبه صابون اضافه کنید و کوله خود را به آرامی بشویید تا لکه از بین برود. کف را با آب ولرم بشویید. شما می توانید این کار را در حین تمیز کردن ملایم و کامل نیز انجام دهید.

تمیز کردن زیپ ها

لجن سفت شده، گرد و غبار و ریختن مواد غذایی چسبنده همگی می توانند قابلیت زیپ شما را به خطر بیندازند. اما هنوز مجبور نیستید برای تعویض زیپ اقدام کنید. حوله یا اسفنج خود را خیس کنید، یک حبه صابون ملایم به آن اضافه کنید و هر گونه اسفنج را پاک نمایید. شما نیازی به انجام کارهای بیشتری ندارید: مواد شیمیایی خشن و موهای قوی برس می توانند پوشش های محافظ زیپ شما را از بین ببرند و حتی خود فلز را فرسوده کنند.

کوله پشتی با زیپ شکسته یک کوله پشتی بیهوده است. تمیز کردن منظم، عمر مفید زیپ شما (و کوله شما) را افزایش می دهد. برای رسیدگی به نقطه خرابی تا پایان فصل منتظر نمانید.

ضد عفونی کردن کوله پشتی

متأسفانه هاگ های قارچ می توانند به راحتی از پای شما، به جوراب و در نهایت به کوله پشتی شما منتقل شوند. دفع این قارچ مزاحم به تلاش زیادی نیاز دارد و قرار دادن کوله خود در آب جوش و سفید کننده می تواند به آن آسیب برساند. بهترین راه حل شما این است که با دستمال های ضدعفونی کننده بدون سفید کننده مانند دستمال های ساخته شده توسط Lysol مبارزه کنید.

تمام قسمت های داخلی و خارجی کوله خود را پاک کنید و مطمئن شوید که زیپ ها، درزها و همه قسمت ها به خوبی ضدعفونی شده باشند. به یاد داشته باشید، هاگ های قارچ کوچک هستند و می توانند به راحتی در گوشه و کنار کوله شما زندگی کنند. قبل از قرار دادن هر چیزی در کوله، مطمئن شوید که کوله شما کاملاً خشک شده است.

خشک کردن کوله کوهنوردی

ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد که بسته خود را در حیاط خانه آویزان کنید و بگذارید در آفتاب خشک شود. این کار را نکنید – نور ماوراء بنفش می تواند پارچه آن را تخریب کند. همچنین آن را در خشک کن نگذارید. حتی در حالت دور کم، گرمای خشک کن می تواند به پارچه بسته آسیب برساند، زیپ ها را منحرف کند و پوشش پلی اورتان را ذوب کند.

در عوض، تمام جیب ها را باز کنید و کوله پشتی خود را در داخل یا در یک نقطه سایه در معرض هوا قرار دهید. اگر کوله شما بعد از شستشو خیس است، می توانید از یک حوله برای جذب رطوبت اضافی استفاده کنید. اگر آن را وارونه آویزان کنید نیز سریعتر خشک می شود.

برچسب ها: آموزش کوهنوردی, انتخاب کوله پشتی مناسب, شستن کوله پشتی, کوله پشتی, کوله کوهنوردی, مطالب آموزشی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دوازده + نه =

keyboard_arrow_up