معرفی 8 مورد از بلندترین کوه های افغانستان

معرفی ۸ مورد از بلندترین کوه های افغانستان

معرفی ۸ مورد از بلندترین کوه های افغانستان

افغانستان کشوری محصور در خشکی در آسیای مرکزی است. این کشور با چین، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان همسایه میباشد. بیشتر مساحت افغانستان- حدود دو سوم – کوهستانی است و بخش بزرگی از این سرزمین را کوهها در بر می گیرند. مناطق کوهستانی عموما کم جمعیت بوده و دره های افغانستان پرجمعیت ترین مناطق کشور است و بیشتر زراعت در منطقه و دشت های مرتفع صورت می گیرد. آب و هوای افغانستان خشک تا نیمه خشک است و معمولاً تابستان گرم و زمستان سردی دارد. بلندترین نقطه کشور نوشاق با ارتفاع ۲۴۵۸۰ فوت (۷۴۹۲ متر) و پایین ترین نقطه آمودریا با ارتفاع ۸۴۶ فوت (۲۵۸ متر) است. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از بلندترین کوه های افغانستان می پردازیم.

نوشاق، ۷۴۹۲ متر

نوشاق در دومین نقطه مرتفع در کل رشته کوه هندوکش قرار دارد و ۲۴۵۸۰ فوت (۷۴۹۲ متر) ارتفاع دارد. بلندترین قله در رشته کوش به طور کامل در افغانستان قرار ندارد. نوشاق در مرز پاکستان و افغانستان واقع شده و ضلع شمالی و غربی کوه در افغانستان و قسمت های جنوبی و شرقی کوه در پاکستان قرار دارد. اولین افرادی که به قله صعود کردند دو کوهنورد ژاپنی به نام های توشیاکی ساکای و گورو ایواتسوبو بودند که در سال ۱۹۶۰ موفق به این صعود شدند، در حالی که اولین افغانستانی که به این کوه صعود کرد در سال ۲۰۰۹ به این موفقیت دست یافت.

شاخاور، ۷۰۸۷ متر

کوه شاخاور Kohe Shakhawr با ارتفاع ۷۰۸۷ متر و برجستگی ۷۲۰ متر به عنوان دومین قله بلند افغانستان شناخته می شود. کوه شاخاور در امتداد خط دیورند قرار دارد که مرز بین افغانستان و پاکستان را مشخص می کند. اولین صعود شاخاور در ۱۷ آگوست ۱۹۶۴ توسط دو کوهنورد اتریشی به نام های رودولف پیشینگر و جرالد گروبر انجام شد.

شاخاور کوه های افغانستان
رخ شمالی شاخاور در سال ۱۹۷۷

شاه دهر، ۷۰۳۸ متر

شاه دهر یا شاه در با ۷۰۳۸ متر ارتفاع و ۱۵۶۲ متر برجستگی، سومین قله بلند افغانستان است که در مرز بین المللی افغانستان و پاکستان قرار دارد. فاصله شاه دهر تا اسلام آباد ۳۳۷ کیلومتر می باشد. با توجه به اطلاعات منتشره در americanalpineclub شاه دهر در سال ۱۹۷۴ صعود شده است. البته نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد. اطلاعات بسیار کمی راجع به این کوه وجود دارد. حتی تصویری از شاه دهر نیز یافت نشد.

کوه اورگانت، ۷۰۰۹ متر

کوه اورگانت Kohe Urgunt در با ارتفاع ۷۰۰۹ متر و برجستگی ۶۳۶ متر در رتبه چهارمین کوه افغانستان قرار دارد. این کوه نیز در مرز افغانستان و پاکستان واقع شده است. بر اساس اطلاعات موجود اولین صعود به این کوه در سال ۱۹۶۲ انجام شد.

اورگانت افغانستان
موقعیت: در نزدیکی شیتخرو، دید به سمت جنوب شرقی به دره اورگنت بالا با قله یخچالی کوه اورگانت (۷۰۰۹ یا ۷۰۳۸ متر) در مرز بین افغانستان و پاکستان. به شواهد ژئومورفولوژیکی برای یک زمین لغزش بسیار قدیمی در پیش زمینه سمت راست توجه کنید.

دوسره، ۶۹۰۱ متر

لونخو دوسره به ارتفاع ۶۹۰۱ متر و برجستگی ۱۶۷۱ متر در مرز افغانستان و پاکستان واقع شده است. با توجه به اطلاعات موجود این قله را باید صعود نشده محسوب کرد.

 
دوسره کوه های افغانستان
تصویری شگفت انگیز از کوه Lunkho E Dosare در افغانستان با قله های برفی

کوه هود یا هواد

کوه هود Kohe Hevad به ارتفاع ۶۸۴۹ متر و برجستگی ۱۲۱۰ متر. اولین صعود این کوه در ۲۰ اوت ۱۹۶۶ توسط رادوان کوچار، مایلز ماتراس، جوزف پسوتک انجام شد.

های افغانستان
کوه هود به ارتفاع ۶۸۴۹ متر

لانگوتا برفی

لانگوتا برفی به ارتفاع ۶۸۲۷ متر و برجستگی ۷۱۹ متر در مرز افغانستان و پاکستان واقع شده است. لانگوتا برفی اولین بار توسط کوهنوردان لهستانی در سال ۱۹۶۳ از طریق تیغه غربی به شمال غربی صعود گردید و سپس دو بار دیگر در سال ۱۹۷۳ از مسیری متفاوت در شمال غربی صعود شد. آخرین تلاش روی این کوه بر اساس مقالات امریکن آلپاین جورنال به سال ۲۰۱۴ باز می گردد. در تصویر زیر خط تلاش ۲۰۱۴ را مشاهده می کنید.

لانگوتا برفی با نامی عجیب

کوه بندکا

کوه بندکا به ارتفاع ۶۸۱۲ متر و برجستگی ۲۸۳۴ متر دومین کوه بلندی است که کاملا در افغانستان قرار دارد. این کوه در شمال شرقی کابل و غرب چیترال واقع شده است و برجسته ترین قله از نظر توپوگرافی در کل افغانستان می باشد.

اولین صعود به این کوه در سال ۱۹۶۰ توسط یک اکسپدیشن آلمانی از برلین غربی انجام گرفت. به نظر بیش از ۱۵ صعود در این کوه انجام شده است که آخرین مورد آن به سال ۱۹۷۷ باز می گردد. از مشهورترین صعودکننده های این کوه می توان به ویتک کورتیکا اشاره کرد.

برچسب ها: بلندترین کوههای افغانستان, کوهنوردی, مطالب آموزشی

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

13 − 7 =

keyboard_arrow_up